رهایی از دام استرس ۲

14+

رهایی از دام استرس ۲

زمانیکه استرس و اضطراب به صورت موجی فزاینده در شما ظاهر شود، بسیاری از ابعاد زندگی تان را تحت تأثیر قرار میدهد. وقتی که در اثر تحمل بار کارهای طاقت فرسای بدنی، ذهنی یا احساسی، خود را به مرز کوفتگی و خستگی مفرط میرسانید. انرژی خود را آنقدر تخلیه کرده اید که اکنون باید بدون ذخیره انرژی بدوید. جبران این خسران، ماه ها و گاه سالها وقت میخواهد. پس منطقی است که اجازه ندهیم سررشته امور از دستمان خارج شود. برای رهایی از دام استرس، چه کار کنیم؟

چه بخوریم یا چه نخوریم؟

خوراکی های معمول برای بسیاری از مردم در مواقع استرس، عبارتند از. شکلات، ساندویچ، غذاهای مختصر سرپایی، چیپس، قهوه، نوشابه، چای و انتخاب های اشتباه دیگری از این قبیل.

مرکز مشاوره آنلاین دکتر مبلیان

غذاهایی به سادگی و به سرعت، تبدیل به انرژی میشوند که نزدیک به طبیعی ترین حالت خود باشند. مثل میوه تازه، سبزی های خام یا کمی پخته شده. اگر در مواقع استرس به چیزی شیرین احتیاج دارید، از میوه های خشک شده در زیر آفتاب استفاده کنید. هرچه بدن برای هضم غذا، انرژی کمتری لازم داشته باشد، برای مقابله با موقعیت استرس زا، انرژی بیشتری خواهد داشت.

چند نکته کاربردی:

*وقتی در حال غذا خوردن هستید، بنشینید.

*خوب و کافی بجوید. این امر کمک میکند به شکل گیری آنزیم های لازم برای تجزیه مواد غذایی در بزاق. چراکه هضم از دهان شروع میشود.

*از خوردن صبحانه فرار نکنید. بودن مقداری غذا در معده، اولین گام در بهبود تمرکز است.

در کنار تغذیه معقول، میتوانید با خوردن مکمل های اضافی ویتامین و مواد معدنی، به بدن خود کمک کنید. ویتامین هایی که به طور خاص مفید اند، عبارتند از: ویتامینC ، A و E . اگر فردی با زمینه عصبی هستید، خوردن منیزیم خیلی کمک کننده است و کمک میکند آسوده تر بخوابید.

نوشیدن

۷۵ درصد بدن انسان و ۷۲ درصد از خون بدن، آب است. توصیه میشود برای کارکرد مناسب بدن، روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. توجه کنید که چای و قهوه، جایگزین آب نیستند. کافئین، آب بدن را تخلیه میکند و میتواند موجب بیخوابی، رعشه، عصبی شدن و فشار ماهیچه ای شود.

ورزش کنید

وقتی تحت استرس هستید، به بدنتان فشار وارد میشود و هورمون های مختلف استرس زا در خون آزاد میشوند. اینجاست که ورزش به شما کمک میکند. شما حتی با ده دقیقه ورزش هوازی هم میتوانید به نتایج خیلی خوبی برسید. مشروط بر اینکه به صورت منظم و هر روز ورزش کنید. در اینجا به بیان چند تمرین ساده میپردازیم.

مرکز مشاوره آنلاین دکتر مبلیان

رکاب زدن ( به پشت بخوابید و در هوا با پاهای خود، حرکات دوچرخه سواری را انجام دهید.

دویدن ، راه رفتن سریع، کمی شنا کردن در استخر و … .

گردآورنده: مریم سلیمانی

مطالب مرتبط:

رهایی از استرس۱

علائم فیزیکی استرس

علائم ذهنی و احساسی استرس

میزان استرس در تیپهای شخصیتی مختلف۱

میزان استرس در تیپ های شخصیتی مختلف۲

پرسشنامه استرس در تیپ های شخصیتی

‌با ما همراه باشید:

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

صفحه اینستاگرام خانم دکتر الهام مبلیان

صفحه اینستاگرام رادیو باهم

مرکز مشاوره آنلاین دکتر مبلیان

 

 

121

دانش آموخته روانشناسی، برنامه ریز و مشاور تحصیلی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!