علائم رفتاری استرس

واکنش های رفتاری استرس
10+

واکنش های رفتاری استرس

علائم رفتاری استرس

رفتار و عکس العمل های ما، توسط سه عامل کنترل میشوند:

شخصیت ما، تجربیات گذشته ما و شرایط فعلی ما.

شخصیت ما، تمایلات رفتاری ما را مشخص میکند. اگر شما فردی درون گرا هستید به احتمال زیاد در واکنش به استرس، به جای بروز رفتار های ناهنجار _که یک فرد برون گرا انجام میدهد_ خود را عقب میکشید. مسلما شخصیت بی قراری که مثل اسب مسابقه، مدام در جنب و جوش است و با کوچکترین حادثه ای، عکس العمل نشان میدهد. در مقایسه با یک شخصیت آرام و خونسرد، تحریک پذیری پایین تری دارد.

تجربیات گذشته ما نیز به رفتار امروز ما کمک خواهند کرد. تجربیات گذشته به خصوص آنهایی که در کودکی و نوجوانی، رخ داده اند؛ طرز فکر، باورها و انتظارات ما را از آینده، پایه ریزی میکنند.

سومین عاملی که رفتار و عکس العمل های ما را تحت تأثیر قرار میدهد، محیط و شرایط فعلی ماست. مثلا حتی یک فرد خونسرد و بی خیال هم، اگر همیشه، موقع مطالعه با سر و صدای بیش از حد، مواجه شود، بالاخره دچار استرس میشود.

برخی عکس العمل های رفتاری، نسبت به استرس در حقیقت، حالات تشدید شده ی یک عادت هستند. اگر شما در حالت عادی، تمایل مختصری به پر خوری، جویدن ناخن ها و یا اضطراب بی جهت دارید. باید دریافته باشید در هنگام استرس، همه این موارد در شما شدت می یابند.

وسواس فکری و عملی

میتوان گفت در بین کلیه علائم معمول استرس، یافتن آن دسته از واکنش های رفتاری که “وسواس فکری و عملی” نامیده میشوند، از همه مشکل تر هستند.

وسواس فکری، یک ایده یا فکر است که مدام به ذهن شما می آید و شما را می ترساند. اگر چه شما میدانید که این فکر کاملا بی اساس و غیر معقول است. افکار وسواسی به طور غیر منتظره، پدیدار میشوند. اگرچه کسانی که از این افکار رنج میبرند به پوچ بودن و واهی بودن این افکار واقف اند، ولی نمیتوانند مانع آنها شوند. از این رو برای مقابله با این فکر های موحش، کار های خاصی انجام میدهند که برای ما به عنوان رفتار های وسواسی شناخته شده اند. کار هایی مثل شستن دست پس از هر بار دست زدن به چیزی، چک کردن مکرر قفل در و … .

یک نوع خفیف وسواس این است که خیلی از افراد، مثل بچه ها به طور مثال از پا گذاشتن روی ترک های زمین پیاده رو خودداری میکنند. به هر حال وقتی یک نوع عادت یا فکر، زندگی روزانه را مختل میکند، باید هر چه زودتر به دنبال چاره ای اساسی برای رفع این مشکل بود.

کسانی که به نحوی دچار وسواس فکری و عملی شده اند، به کار های خود و دیگران، بسیار خرده میگیرند. همچنین ایده آل گرا و بیش از حد وجدانی هستند یعنی با انجام هر خطای کوچکی، مرتب خود را دچار سرزنش میکنند.

واکنش های رفتاری استرس

علائم هشداردهنده استرس

علائم رفتاری استرس:

💠 پر خوری

💠خیلی خیلی کم خوردن

💠هیچ چیز نخوردن

💠بی اهمیتی به وضع ظاهر

💠با دیگران قطع رابطه کردن

💠چندین کار را همزمان شروع کردن و آنها را نیمه تمام رها کردن.

💠جویدن ناخن

💠کشیدن یا کندن مو

💠کندن پوست

💠افکار وسواسی

💠رفتار وسواسی

گردآورنده: مریم سلیمانی 

مطالب مرتبط: 

علائم فیزیکی استرس

واکنش های ذهنی و احساسی استرس

 

با ما همراه باشید: 

کانال تلگرام خانم دکتر الهام مبلیان

صفحه اینستاگرام خانم دکتر الهام مبلیان

صفحه اینستاگرام رادیو باهم

 

 

 

118

دانش آموخته روانشناسی، برنامه ریز و مشاور تحصیلی

نظرات

  • Admin bar avatar
    فرزین فقیه
    ۱۳۹۸-۰۶-۱۹

    خسته نباشید مقالاتتون خیلی اطلاعات مفیدی در اختیار من به شخصه قرار میده🙏

    1+
  • Admin bar avatar
    Ghazal bhdadfr
    ۱۳۹۸-۰۶-۱۹

    ممنون از مطلب خوبتون🧡💛

    1+
  • Admin bar avatar
    صبا فدایی
    ۱۳۹۸-۰۶-۱۹

    خسته نباشید چگونه رفتارهای استرسی مثل غذا نخوردن را از بین ببریم؟

    1+
    • Admin bar avatar
      مریم سلیمانی
      ۱۳۹۸-۰۶-۲۵

      ابتدا باید علل مربوط به استرس را ریشه یابی کنیم، سپس با توجه به علت مربوطه، رویکرد درمانی مناسب را اتخاذ کنیم… همراه با درمان استرس، علائم و رفتار های مربوط به آن نیز از بین خواهند رفت.
      ممنون از شما دوست گرامی

      1+
  • این علائم به صورت مقطعی هست؟ یا ممکنه چند سال هم طول بکشه؟ مثلا فردی که خیلی کم غذا میخوره در چه صورت باید بفهمه بخاطر استرس هست؟

    1+
    • Admin bar avatar
      مریم سلیمانی
      ۱۳۹۸-۰۶-۲۵

      بسته به شدت استرس و مدتی که فرد، درگیر استرس است،شدت و پایداری علائم نیز متفاوت خواهد بود… در کنار درمان استرس، علائم مربوطه به تدریج کاهش می یابند.
      فقط و فقط یک علامت مانند کم غذا خوردن و بی اشتهایی، الزاما مربوط به استرس نیست و بهتر است، مجموعه ای از علائم را مورد بررسی قرار دهیم تا قادر به تشخیص باشیم…

      1+
  • Admin bar avatar
    مریم امینی تهرانی
    ۱۳۹۸-۰۶-۱۹

    خیلی عالی بود ممنون از مطلب مفیدتون…

    2+

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!