آیا ازدواج با فرد افسرده کار اشتباهی است؟

آیا ازدواج با فرد افسرده کار اشتباهی است؟
1+

آیا ازدواج با فرد افسرده کار اشتباهی است؟

 

زمان پیشنهادی برای مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

 

ازدواج به عنوان یک تصمیم مهم در زندگی افراد نیاز به یک آمادگی همه جانبه دارد، لذا در این میان آمادگی روحی و روانی در اولویت قرار دارد و حائز اهمیت است.
افسردگی بیماری و مرضی عمومی و شایع است که در همه جوامع بشری و در طول تاریخ به گونه های مختلفی وجود داشته و افراد را مورد آزار و اذیت بسیار قرار داده است.
علم مشاوره ازدواج، افسردگی را به یک سرماخوردگی روانی تشبیه می کند که در حالت عادی و خفیف زندگی را آنقدرها تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما وقتی که به مراحل عمیق و شدید خودش می‌رسد، کاملا خطرناک و ویرانگر خواهد بود.
فردی که اختلال افسردگی را تجربه می‌کند، در مدت زمانی بیشتر از دو هفته احساس غمگینی، تنهایی، بی انگیزگی، درماندگی و ناامیدی می‌کند و معمولا روابط اجتماعی خود را بسیار محدود می‌کند و از انجام فعالیت‌هایی که قبلا لذت می‌برده، لذت نمی‌برد و معمولا افت شدیدی در عملکرد شغلی و یا تحصیلی خود دارد. فرد افسرده معمولا تلاش برای پیشرفت را متوقف می‌کند و حمایت، عشق، محبت و توجه کافی نسبت به افراد مهم و عزیزانش را نخواهد داشت و بیشتر اوقات در حال گله و شکایت کردن است و معمولا به علت تفکر منفی که نسبت به همه موضوعات دارد اطرافیان خود را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و آزرده خاطر می‌سازد.
متاسفانه بعضی از ما چون خیال می کنیم می توانیم با گرما و انرژی خود، طرف مقابلمان را از افسردگی بیرون بیاوریم، در ازدواج با او مشکل و ایرادی نمی بینیم.
 اما این درست مثل این است که من فکر می‌کنم با باز گذاشتن پنجره خانه خود در فصل زمستان، بخاری اتاقم می‌تواند شهر را سراسر گرم کند.
افسردگی با مفهوم غم، اندوه و ناراحتی شدید بسیار متفاوت است.آیا ازدواج با فرد افسرده کار اشتباهی است؟
 بسیاری از مردم آن زمان که سخت غمگین هستند، خود را افسرده می داند؛ در حالی که موضوع افسردگی تنها با علامت غم و اندوه خودش را نشان نمی‌دهد و شدت غم و اندوه اگر چه علامت بسیار مهمی برای افسردگی است، اما همچنان باید به عنوان یک حال اساسی و هیجانی شناخته شود و افسردگی نباید نامیده شود.
غم و اندوه چون حال ما هستند میتوانند دگرگون شوند، اما افسردگی یک بیماری است و به این راحتی دگرگون نمی شود.
برای مثال به دنبال قطع رابطه با یک دوست ممکن است به شدت ناراحت بشویم و با دیدن یک دوست دیگر غم ما از یاد برود، اما همانطور که سرماخوردگی با دیدن دوست از بین نمیرود، افسردگی هم با دیدن یک عزیز یا حتی با ازدواج کردن از بین نمی‌رود.
افسردگی تاثیر مخربی روی فعالیت‌های بدن و حتی روی بعضی از اعضای بدن دارد.
میان دختران و زنان میزان ظهور و بروز افسردگی دو تا سه برابر پسران و مردان است اما آنها هم زودتر می فهمند و هم بیشتر به دکتر مراجعه می‌کنند و بیشتر به دنبال مداوای خود می‌روند.
 در اینجا ۳۰ علامت از افسردگی را مطرح می کنیم که اگر ۱۵ علامت یا بیشتر به میزان دو هفته در ماه و یا شخصی که می خواهیم با او ازدواج کنیم دیده شود، افسردگی به سراغ ما و یا او رفته است.
در این صورت باید فعلا مسئله ازدواج را رها و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد چرا که یک فرد خسته، شکسته، سرد و افسرده نه تنها با جشن عروسی سالم نمی‌شود، که همسر و فرزندان خود را نیز بی انرژی افسرده و بیمار می سازد.
ولی اگر تعداد این علائم بین ۷ تا ۱۵ علامت است حالت خفیف افسردگی است، که اگر دو سال در وجود انسان باشد و در این دو سال دو ماه پشت سر هم او را رها نکرده باشد، در می یابیم که به آن دچار شده است. این نوع افسردگی در فرهنگ ما به دلایل بسیار فراوان دیده می‌شود.
حالا به چندی از علائم افسردگی می‌پردازیم که فرد در صورت داشتن این علائم، قبل از تصمیم به ازدواج نیاز به مشاوره ازدواج خواهد داشت:
1.کاهش، کمبود و در برخی موارد نداشتن انرژی و توان انجام کارها
2. کاهش میزان اشتها و میل به خوردن غذا و حتی لذت بردن از غذا
3. مشکلات خواب
4. غم و اندوه شدید و سنگین
5. احساس کسالت و عدم تمایل به درگیر شدن در فعالیت‌های عادی و مرسوم زندگی مثل حمام رفتن
6. احساس درماندگی و بیچارگی
7. یاس و ناامیدی
8. گرفتاری در زمینه فعالیت های ذهنی
9. سیستم ذهنی و فکری فرد به صورت بد و منفی حرکت می کند
10. از دست دادن توجه و تمرکز
11. مشکل یادگیری و آموزش
12. تردید و دودلی در تصمیم گیری
13. مشکل در سخن گفتن
14. کاهش میل جنسی
15. مصرف بیش از حد سیگار ، مشروب و مواد مخدر
16. تمایل به خودکشی
17. احساس گناه
18. احساس بی ارزش بودن، بی فایده بودن و بی اهمیت بودن
19. بی‌توجهی به تغذیه، بهداشت و آرایش خود
20. زندگی افراد افسرده معمولا با احساس اضطراب و نگرانی همراه است
21. دردهای فیزیکی
22. حالت خستگی همیشگی و دائمی و حتی کوفتگی
23. گریه کردن بیش از حد
24. توقع از دیگران و زودرنجی
25. نارضایتی و طلبکاری از دیگران
26. خشمگین و پرخاشگر و عصبی بودن
27. گوشه گیری و انزوا
28. حساس بودن
29. توهمات و فکر باطل و هذیان
30. به داروهای ضد افسردگی پاسخ مثبت میدهد
آیا ازدواج با فرد افسرده کار درستی است؟
حال که علائم یک فرد افسرده را شناخته ایم، این سوال در ذهن ما مطرح میشود که آیا ازدواج با این افراد کار درستی است یا خیر؟آیا ازدواج با فرد افسرده کار اشتباهی است؟
جدی گرفتن مشاوره ازدواج امر بسیار مهمی است که منجر به شناخت ما از خودمان، فرد مورد نظر و ازدواج میگردد. پیش از ازدواج ما باید به تحلیل های طرف مقابل خود بسیار دقت کنیم. باید بفهمیم مسائل را چگونه تحلیل و نتیجه‌گیری می‌کند.
نحوه تفکر فرد افسرده به مسائل منفی است و بیشتر بر جنبه‌های منفی اتفاقات روزمره زندگی تمرکز می‌کند و یا اینکه هر مسئله منفی را بزرگتر از آن چیزی که هست می‌بیند، به همین دلیل با توجه به اینکه طبق پژوهش‌ها سال‌های اولیه زندگی سخت و پر چالش است، زوجین برای حل اختلافات و تعارض‌های خود باید زمان و انرژی مناسبی را صرف کنند، پس سلامت روان هر دو نفر برای موفقیت در امر ازدواج بسیار حائز اهمیت است.
فرد افسرده، آمادگی روحی و روانی مناسبی برای تصمیم گیری به ازدواج ندارد، لذا بهتر است در ابتدا فرد برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کند و بعد از کسب آمادگی‌های لازم به ازدواج اقدام کند.
منبع:

کاربرد شناخت درمانی در اختلال های شخصیت ، (کیت م . دیویدسون)

 

گردآورنده: مهناز مرادیان نژاد

مشاور خانواده، زوج درمانگر

 

پستهای پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

ازدواج و زندگی با اختلال شخصیت پارانوئید

ازدواج و زندگی با بیمار دو قطبی

زتدگی پر دردسر با همسر وابسته

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال بی خوابی چیست؟

شناخت اختلالات شخصیت قبل و بعد از ازدواج

کل کل های زن و شوهری

با ما همراه باشید:

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

63

مشاور خانواده و زوج درمانگر . روانسنج

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!