دانستنی های قبل از ازدواج(6)

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان
2+

دانستنی های قبل از ازدواج (6)

🕒 زمان پیشنهادی مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

یک قانون اولیه در روابط ما با دیگران وجود دارد و آن این است  که جذب کسانی  که شباهت زیادی به ما دارند، نمی‌شویم. پدیده‌ی کمال طلبی باعث می‌شود ما جذب افرادی شویم که با ما تفاوت های زیادی دارند یا حتی در مواردی به طور کامل با ما متضاد هستند. دلیل این امر بسیار ساده است. در درون هریک از ما اشتیاقی ذاتی به تجربه کردن کمال وجود دارد. این اشتیاق سبب می‌شود ما به سمت افرادی کشیده شویم که در برخی زمینه ها از ما قوی‌تر هستند.

متاسفانه همین خصوصیاتی که در ابتدا ما را به سمت فرد دیگر جذب می‌کند، با کمرنگ شدن شیفتگی و عشق اولیه، موجب ناراحتی و عصبانیت ما می‌شود. ما ناخودآگاه این فرد را به زندگی جذب کرده‌ایم تا از او درس‌هایی بگیریم ولی به یکباره در برابر این عمل مقاومت می‌کنیم. ما به جای اینکه قدر موقعیت‌هایی را که به واسطه تفاوت‌های همسرمان برای ما ایجاد می‌شود و زمینه‌ی یادگیری، رشد و پیشرفت ما را فراهم می‌کند بدانیم، اغلب نسبت به این تفاوت‌ها اظهار رنجش می کنیم، احساس دلخوری و یا ترس داریم و سعی می‌کنیم اورا مجبور کنیم تغییر کند و بیشتر شبیه ما شود. در ضمن همسر نیز در حال انجام همین کار است! بنابراین بسیاری از زوج‌ها دچار کشمش و اختلاف می‌شوند.

 

یادگیری در رابطه زوجی

ما باید چیزهای زیادی از همسرمان یاد بگیریم و در مقابل به او بیاموزیم.  بعضی از ما راحت‌تر می‌توانیم نقش معلم را ایفا کنیم و بعضی نقش دانش‌آموز. در رابطه‌ای آرمانی زوجین توانایی بالایی در تعویض نقش خود دارند و به خوبی می‌دانند چه زمانی این تعویض باید صورت بگیرد.

این حرکت موزون تعویض نقش‌ها می‌تواند ساده و یکپارچه انجام شود. در ابتدا یک درک شهودی زوجین را به سمت هم می‌کشاند. در رابطه‌ای عالی زوج‌ها در ایفای هردو نقش ماهر هستند، هر کدام می‌توانند در زمان لازم با داشتن قدرت و دانش، نقش خود را بازی کنند.

 

دانستنی های قبل از ازدواج (6)

 

 

ایجاد رابطه‌ای عمیق به زمان و تلاش نیاز دارد!

آن کس که مشغول زاده شدن نیست، مشغول مردن است! این جمله ما را به ایجاد یک زندگی پرشور و تحرک وا می‌دارد. برای بالابردن شور و نشاط در ازدواج نیز باید درچنین وضعیتی باشیم. عدم موفقیت در انجام این کار به معنای خاموشی آتش عشق و علاقه‌ای است که در ابتدا ما را به سمت هم جذب کرد. دراین صورت الگوهایی شرطی رابطه‌ی ما را دربرمی‌گیرند و بنیان‌های آن را فرسوده می‌کنند. به تدریج مسائل کوچکی که از آن‌ها چشم‌پوشی کرده بودیم، روی هم جمع شده و ما با احساس ناامیدی و ناکامی مواجه خواهیم شد. نیازهای برآورده نشده و خشم‌های سرکوب شده، می‌توانند رابطه‌ای را که در گذشته محکم و پابرجا بوده است ویران کنند. ممکن است روزی از خواب بیدار شویم که نومیدی سراسر وجود مارا دربر گرفته است. اگر نسبت به این موضوع آگاه، هوشیار و حساس نباشیم رابطه‌ خود به خود رو به ویرانی می‌رود.

رابطه‌ای عاشقانه را نمی‌توان با عجله و به سرعت ایجاد کرد. یک شروع زیبا برای رابطه ای عاشقانه، مستلزم زمان و تلاش فراوانی است و هم‌چنین حفظ  آن در شرایطی مناسب به تلاش و بیگیری مستمر نیاز دارد. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا شیوه‌ای مناسب هردونفر برای در کنارهم بودن پیدا شود. بهترین روابط آن‌هایی است که همیشه در حال رشد و بهبودند و بهطور مداوم از نو ایجاد می‌شوند.

 

 رابطه‌ی عاطفی همانند کوسه است که اگر حرکت نکند، می‌میرد!

از آنجا که ما اغلب پیچیدگی روابط انسانی را دست کم می‌گیریم، انتظار داریم به سرعت و به آسانی روابط عمیقی ایجاد کنیم. این عقیده  باعث ایجاد حس ناامیدی شدید در وجود ما می‌شود. هم‌چنین احتمال دارد دچار احساس نفرت نسبت به همسرمان یا احساس بی کیفیتی نسبت به خودمان شویم.

در جهانی که همه به دنبال کسب لذت‌های آنی هستند، ما خیلی زود فراموش می‌کنیم که اغلب بدون آمادگی کامل ازدواج کرده‌ایم. ابعاد گوناگون ازدواج، تجربیات لازم در مسیر زندگی را برای ما فراهم می آورند. البته این رویداد مادام العمر است نه تلاشی کوتاه مدت.

برای مقابله با ناامیدی و ثبات قدم در مسیر ازدواج و رابطه، نیاز به صبر داریم.

.

 

منبع: 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می‌دانستم

                                                 ترجمه شمس الدین حسینی و الهام آرام‌نیا انتشارات نسل نواندیش

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

مطالب مرتبط:

دانستنی های قبل از ازدواج(5)

دانستنی های قبل از ازدواج(4)

دانستنی‌های قبل از ازدواج(3)

دانستنی های قبل از ازدواج(2)

دانستنی های قبل از ازدواج(1)

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج _ بخش اول

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش دوم

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش سوم

قبل از ازدواج آشنا شویم!

حقوق و تکالیف مشترک زوجین

ازدواج ها چرا موفق می شوند و چرا شکست می خورند

غنی سازی ارتباطات زوجین Relationship Enhancement

کل کل های زن و شوهری 

با ازدواج چه بر سر عشق می آید؟

سوالات جلسه خواستگاری 

هنر رابطه همسران

تفاوت رابطه دوستی با زناشویی از دیدگاه گلاسر

تفاوت دنیای مطلوب همسران با دنیای واقعی

ازدواج بدون شکست

مطالب دیگری از این گردآورنده: 

رقیبان زندگی مشترک!

چالش‌های زندگی مشترک

از احترام تا انتقاد

اقتصاد در دوران عقد

موضوعات دوران عقد

عقد و کارکردهای آن

نامزدی در قانون

دوران نامزدی و اهمیت آن(1)

تفاهم در زندگی مشترک

روابطی که نباید به ازدواج ختم شود!

تناسب فردی در انتخاب همسر

دلایل درست و نادرست ازدواج

افراد نامناسب برای ازدواج

عشق زنده به گور شده

انتخاب عشقی و تکمیل کار ناتمام کودکی 

قصه عشقتان چیست؟

انواع عشق کدامند؟

چرا عاشق او شدم؟

اشتباهات مخرب در فرآیند آشنایی

 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

گردآورنده: معصومه شریفیان

 

 

39

زمینه های مورد علاقه: مشاوره تحصیلی (کنکور انسانی)، مشاوره پیش از ازدواج. خوشحال میشم نظراتتون رو در خصوص مطالب اعلام کنید. :)

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!