اهمیت بازی کردن با کودکان

اهمیت بازی کردن با کودکان
14+

اهمیت بازی کردن با کودکان

اهمیت بازی کردن با کودکان

ما چیزهای زیادی می دانیم که به بهتر کار کردن مغز ما کمک می کنند : غذا ، اکسیژن ، استراحت ، آب و … . زمانی که بدن در سلامت باشد، مغز بهتر کار می کند. مغز یک عضو گرسنه است که برای بهبود عملکرد خود به غذا و نوشیدنی و اکسیژن نیاز دارد. کودکان علاوه بر غذا ، اکسیژن ، استراحت و … به بازی کردن نیاز دارند. کودکان با بازی کردن یاد می گیرند زیرا غریزه و سرشت کودک این است که کشف کند و یاد بگیرد. در نهاد کودک استعداد هایی نهفته شده است که اگر به کار گرفته نشود به حد کافی رشد نمی کند. بازی کردن برای رشد جسمی ، فکری کودک مهم و لازم است.

رشد مهارت های فکری کودکان :

بازی کردن

بهترین بازی ها برای کودک شما بازی های ذهنی است. یک بازی زمانی بازی ذهنی محسوب می شود که کودک را در تفکر و حل مسئله به چالش بکشد و اگر درگیری ذهنی ایجاد نکند و صرفا تکرار باشد ، بازی ذهنی محسوب نمی شود. بازی های فکری ، کودک را به تفکر وامی دارد. او برای انجام یک بازی خوب و لذت بخش ، کمک کسانی مانند والدین ،دوستان و مراقبین را می طلبد. بازی ها کودک را به فکر کردن و صحبت کردن تشویق می کند. بازی ها باعث رشد مهارت های زیر در کودک می شوند :

تمرکز : توجه کردن ، مشاهده و تفکر دقیق

تفکر منطقی : گرفتن تصمیماتی که بر دلایل منطقی استوارند.

تفکر خلاق : تصویر سازی و کنار آمدن با ایده های جدید

تفکر راهبردی : ارزیابی و تحلیل نتایج تصمیمات

مهارت حل مسئله : مقابله کردن با مشکلات و غلبه کردن بر موانع 

مهارت زبانی : افزایش دایره لغات ، مهارت خواندن ، نوشتن و دیگر مهارت های زبانی 

مهارت ریاضی : رشد فهم اعداد و اشکال

تفکر دیداری : رشد فهم اشکال دیداری و تصاویر

مهارت های اجتماعی : همکاری و مشارکت و رقابت صحیح با دیگران و بازی کردن طبق قوانین و قواعد

 

کودک شما برای اینکه تابع قوانین باشد ، مسائل را حل کند و چیزهای جدیدی یاد بگیرد به توجه و تمرکز نیاز دارد. این مهارتی نیست که اغلب به صورت طبیعی اتفاق بیوفتد و نیاز به تمرین دارد. حل مسئله به تفکر زیادی نیاز دارد ، تفکر منطقی ، تفکر خلاق ، تفکر راهبردی ، برنامه ریزی و تصمیم گیری و … .

در بسیاری از بازی ها بازیگر به گفتگو با دیگران نیاز دارد و هر چه بیشتر با کلمات و اصوات بازی کند، بیشتر مهارت یادگیری ، خواندن ، نوشتن را بدست می آورد. تفکر دیداری نیز به همین اندازه مهم است . بیش از نیمی از فعالیت مغز انسان توسط آنچه شخص می بیند شکل می گیرد. درک عکس ها ، تصاویر و طراحی ها یک مهارت اساسی است.

می توانید به وسیله بازی های نقاشی به مهارت های دیداری کودک خود کمک کنید. سعی کنید وقتی با کودک بیرون می روید تعدادی کاغذ و مداد رنگی همراهتان داشته باشید تا اگر کودک مجبور بود در انتظار بایستد بتواند نقاشی بکشد. بازی کردن با دیگران همان قدر که در کنار آمدن با تعارضات هیجانی به او کمک می کند ، مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.

رشد مهارت های جسمی کودکان :

رشد جسمی

 

بازی ها باعث رشد مهارت های جسمی کودک هم می شود. اگر از یک ماهگی بازی با کودک شروع شود ، کودک در 6 تا 7 ماهگی قادر خواهد بود سینه خیز حرکت کند . در 8 تا 9 ماهگی می تواند از پله ها بالا برود و دوماه بعد می تواند بدون کمک و ایستاده راه برود. کودکی که والدین با او بازی می کنند اشتهای خوبی خواهد داشت و وزن او اضافه می شود و کمتر گریه می کند و خواب او مرتب و منظم خواهد بود. آنچه کودک از نظر ژنتیک به ارث می برد و آنچه خود از محیط می آموزد ، برای رسیدن به حداکثر رشد و به دست آوردن مهارت ها کافی نیست و لازم است پدر و مادر از همان روزهای اول برای شکوفا کردن استعداد کودک بکوشند.

تجربه هایی که کودک در اوایل زندگی خود به دست می آورد و ارتباط والدین با او در شخصیت و مهارت و علاقه آینده او تاثیر به سزایی دارد. پس بیاید حداقل زمان ممکن را برای بازی با کودکان خود اختصاص دهیم تا در آینده آنها نقش مثبت و موثری داشته باشیم. برای کودکان تنها فراهم کردن امکانات مالی و رفع نیازهای جسمانی کافی نیست. کودکان به توجه و محبت و اختصاص دادن وقت برای بازی و فعالیت و سرگرمی و ارتباط قوی با والدین نیازمند هستند.

بازی و تمرین ، نه فقط عضلات کودک را قوی می کند و بین حرکات و اعمال او هماهنگی به وجود می آورد ، بلکه رفتار کودک را نیز بهتر می کند و تمام قدرت های سرشتی و ذاتی کودک نمایان خواهد شد.

 

منبع : کتاب من و کودک من از دکتر جواد فیض ، بازی های فکری برای کودکان از رابرت فیشر ترجمه دکتر احمد عابدی 

 

مطالب مرتبط :

اصول فرزند پروری موفق

نحوه برخورد با احساسات کودکان

اصول درخواست همکاری از کودکان

اصل امید دادن به فرزندان

اصل تربیت کودک 7 سال اول زندگی

مسئولیت پذیری در کودکان

تنبیه کردن کودکان

کودکان موفق و با اعتماد به نفس

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

وبلاگ شخصی مریم زمانی ( دنیای آرامش )

مریم زمانی کارشناس مشاوره کودک و نوجوان

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

 

 

174

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!