کودکان و کابوس های شبانه

کودکان و کابوس های شبانه
2+

کودکان و کابوس های شبانه 

کابوس های شبانه

 

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 6 دقیقه

کابوس های شبانه کودکان اغلب ناشی از احساس ناامنی ، اضطراب ، ترس یا نگرانی هستند. این حالات واکنش های سریع و شایع ترس ، نسبت به رویاهای ترسناک است که معمولا در حدود سن سه سالگی آغاز می شوند و اوج آن بین سن چهار تا شش سالگی ست.

کابوس های شبانه میتواند در اثر بیماری یا درد ، هیجان بیش از حد ، ترس و اضطراب ، برنامه های خشن تلویزیون و یا کم توجهی والدین نسبت به کودک ایجاد شود.

کودکان معمولا نمیتوانند دقیقا بگویند چه چیزی آنها را آزار می دهد ، اما شما میتوانید از روی رفتار و گفتگو با آنها ، سرنخ هایی به دست آورید. علت هرچه باشد ، این امر صحت دارد که کودکان مضطرب ، نگران و یا کودکانی که احساس ناامنی می کنند بیشتر کابوس می بینند.

راهکارهای کاهش کابوس های شبانه :

1- کودک را آرام کنید و به او احساس امنیت منتقل کنید.

کابوس های شبانه

وقتی کودک در حال حرم زدن و کابوس دیدن است او را بیدار کنید و به او اطمینان خاطر دهید همه چیز امن و امان است. او را در اغوش بگیرید و نوازشش کنید اما زیاد در مورد موضوع کابوس صحبت نکنید و مساله را بزرگ نکنید.

2- هیجان قبل از خواب ممنوع 

کودکان باید قبل از خواب آرام بگیرند. پس خوب است قبل از خواب اجازه تماشای برنامه های پر هیجان و یا ترسناک و همچنین بازی با موبایل و تبلت و … را ندهید.

برای آنها داستان های ترسناک و مهیج تعریف نکنید و به آنها اجازه فعالیت بدنی بیش از حد را ندهید.

3- در مورد ترس ها و نگرانی ها گفتگو کنید.

هنگام گفتگو سعی کنید زمینه های ناراحتی کودک را در یابید و در طول روز هر موقع که کودک راحت تر بود در مورد کابوس های او صحبت کنید و نگرانی های او را ازبین ببرید. ترس های کودکان معمولا به خاطر عدم آگاهی آنهاست. اگر ترس ها ادامه دار بود مسئله جدی تر است پس به یک مشاور و متخصص کودک مراجعه کنید.

4- در مورد کابوس های تکراری وارد عمل شوید.

اگر کودک مرتبا یک کابوس را می بیند ممکن است از مسئله خاصی رنج می برد. برطرف کردن این کابوس ها بستگی به علت آن دارد. علت های رایج این نمونه کابوس ها شامل : ترس از شی و مورد خاص ، هر نوع آزار و اذیت روحی و جسمی کودک ، مشکلات خانوادگی و احساس عدم امنیت ، تولد فرزند جدید و… می باشد.

5- بالشت آرامش درست کنید.

بالشت آرامش شامل هرچیزی ست که کودک از وجود آن احساس آرامش و امنیت می کند.یک بالش زیبا با رنگ مورد علاقه او برایش درست کنید. بالشت را با پنبه پر کنید و از کودک بخواهید چیزهای کوچکی که به آنها علاقه دارد در بالشت خود بگذارد. حتی می تواند نامه ای برای خودش بنویسد و داخل بالشت قرار دهد.

 

منبع :

چگونه با کودکم رفتار کنم ؟ از دکتر گاربر ترجمه شاهین خزعلی

مطالب مرتبط :

مشکلات بدخوابی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان

پرسش و پاسخ در حوزه کودک

 

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام رادیو باهم

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

46

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!