افراد مبتلا به نمایشگری جنسی، چه کسانی هستند؟

11+

افراد مبتلا به نمایشگری جنسی ، چه کسانی هستند؟

عورت نمایی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

زمان پیشنهادی برای مطالعه ی مقاله : 7 دقیقه

در این قسمت از انحرافات جنسی، اختلال نمایشگری جنسی را بررسی خواهیم کرد.

افراد مبتلا به این اختلال، از نشان دادن اندام جنسی خود، به فردی ناآگاه و دیدن ترس و تعجب او از این عمل، تحریک جنسی می شوند. هرچه ترس، تعجب و واکنش طرف مقابل، بیشتر باشد، فرد مبتلا لذت جنسی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پس در این افراد :
نیروی محرک نیاز جنسی
منبع اندام جنسی
شئ نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

نمایشگری جنسی _ انحرافات جنسی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

معیار های تشخیص نمایشگری جنسی بر اساس DSM _ 5 :

معیار A : در یک دوره ی حد اقل 6 ماهه، فرد به علت نشان دادن اندام جنسی خود، به افرادی که انتظار چنین اقدامی را نداشته اند، به شدت و به طور مکرر، تحریک جنسی شده است. می توان این برانگیختگی های شدید را از روی خیال پردازی ها، امیال و رفتار های شخص، متوجه شد.

معیار B : فرد، طبق امیال جنسی خود، وارد عمل شده و یک فرد بی خبر و ناراضی را قربانی خود می کند یا رنج و آشفتگی زیادی را تحمل می کند و در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر ابعاد مهم زندگی او، اختلال بالینی قابل ملاحظه ای ایجاد می شود.

انواع فرعی :

_ فرد از نشان دادن اندام جنسی خود به کودکان نابالغ، تحریک جنسی می شود.

_ فرد از نشان دادن اندام جنسی خود به افراد بالغ، تحریک جنسی می شود.

_ فرد از نشان دادن اندام جنسی خود به کودکان نابالغ و افراد بالغ، تحریک جنسی می شود.

عورت نمایی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

این اختلال، تقریباً فقط در مردان دیده می شود و 2 تا 4 درصد جمعیت مردان، به این اختلال، مبتلا هستند. شروع این اختلال، از نوجوانی و اوایل بزرگسالی می باشد.

افرادی که این تمایل جنسی را دارند ولی آن را به عمل نمی رسانند، بر اثر این تمایلات، اضطراب، وسواس فکری و… را تجربه خواهند کرد. این افراد دارای تمایلات نمایشگری جنسی هستند ولی مبتلا به آن نیستند.

روند این اختلال، با بالا رفتن سن، تغییر می کند به طوری که ممکن است با افزایش سن، تمایلات فرد، کاهش یابد.

این نابهنجاری می تواند نشانه ای از سایر اختلالات روانی دیگر مثل پدوفیلی ( تمایل به کودک آزاری افسردگی اساسی، شخصیت ضد اجتماعی و… باشد.

 در صورتی که فرد، فقط مبتلا به نمایشگری جنسی باشد، خطری برای افراد دیگر ندارد. در این صورت، او فقط اندام جنسی خود را به نمایش گذاشته و بعد از واکنش فرد مقابل، می گریزد و با خیال پردازی های خود از آن صحنه، خود را ارضا می کند.

 او این صحنه ی ترس دیگران را به گونه ای تصور و خیال پردازی می کند که گویی فردی که از این نمایشگری، به شدت ترسیده بود، از او خواستار رابطه ی جنسی بوده است و تمایل به برقراری رابطه ی جنسی با فرد مبتلا داشته است. در این حالت، فرد مبتلا، با این تصور که فرد قربانی از او خواستار رابطه ی جنسی است، رابطه ی خود با او را تصور می کند. این افراد، از اعتماد به نفس پائینی برخوردار هستند و معتقد اند در مسائل جنسی، ضعیف عمل می کنند و مورد پذیرش نیستند. به همین دلیل با ترساندن دیگران، به وسیله ی نمایشگری جنسی، اعتماد به نفس خود را به صورت کاذب، تقویت می کنند. بهترین واکنش در برابر این افراد، بی توجهی به اقدامشان است.عورت نمایی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

سبب شناسی نمایشگری جنسی :

دیدگاه روانکاوی : فرد، به صورت ناخودآگاه و بدون این که از دلایل آن خبر داشته باشد، این کار را انجام می دهد و دلایل آن به شرح زیر است.

_ فرد، ممکن است به دلیل اضطراب اختگی زیادی که در کودکی تجربه کرده است، در بزرگسالی، برای نشان دادن قدرت خود و قوی نشان دادن خود، اقدام به چنین کاری کند. در این صورت، فرد می خواهد به دیگران ثابت کند که کسی نمی تواند او را اخته کند. در این حالت، فرد از اندام جنسی خود، به عنوان نماد قدرت استفاده می کند.

 

_ فرد، از مکانیسم دفاعی درون فکنی، به صورت افراطی استفاده می کند. درون فکنی یعنی فرد، ویژگی های مثبت یک فرد دیگر را به خود نسبت داده و بر اساس آن، عمل می کند. در این حالت، فرد، اقتدار پدر خود را که در زمان کودکی، او را در بدست آوردن مادرش شکست داده و مادر را از آن خود کرده است، به خود نسبت داده و از این اقتدار خیالی، برای تصاحب دیگران استفاده می کند. در این حالت، می خواهد اثبات کند که فرد قدرتمندی است و هرکس را که بخواهد می تواند تصاحب کند.

 

_ مقایسه ی کودک با دیگران، در دوران کودکی و تحقیر زیاد او، ممکن است او را در بزرگسالی، مبتلا به نمایشگری جنسی کند. در این صورت، فرد می خواهد خلاف حرف دیگران که او فردی ضعیف و بی عرضه است را ثابت کند.

 

_ تعارضات جنسی دوران کودکی، می تواند منجر به ابتلای فرد، به نمایشگری جنسی شود.

دیدگاه یادگیری : ترسیدن و واکنش افراد نسبت به نمایشگری جنسی فرد مبتلا، همانند یک پاداش عمل کرده و احساس اقتدر او را افزایش می دهد. رفتاری که به پاداش ختم شود، ادامه خواهد یافت. به همین دلیل، وقتی واکنشی به این اقدام فرد داده نشود؛ یعنی طرف مقابل، تعجب نکند، نترسد و…، فرد مبتلا، ناراحت شده و می رود. این بدان معنا است که با انجام این رفتار، فرد، پاداشی دریافت نکرده و ناراحت می شود. این همان فرایند شرطی شدن است.

پس :

1) محرک غیر شرطی پاسخ غیر شرطی
ترسیدن از فرد ایجاد احساس قدرت در فردی که دیگران از او ترسیده اند.
2) محرک غیر شرطی + محرک شرطی پاسخ غیر شرطی
ترسیدن از فرد + نمایشگری جنسی ایجاد احساس قدرت در فردی که دیگران از او ترسیده اند.
3) محرک شرطی پاسخ شرطی
نمایشگری جنسی ایجاد احساس قدرت در فردی که دیگران از او ترسیده اند.

عورت نمایی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

اکنون به تماشای کلیپی در این مورد، خواهیم پرداخت :

 

ادامه دارد…

منابع مورد مطالعه : کتاب نظریه های شخصیت فیست، خلاصه ی روان پزشکی کاپلان و سادوک، DSM_5، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری از هرگنهان

مطالب دیگر برای مطالعه :

1) انحرافات جنسی :

_ سادیسم جنسی

_ مازوخیسم جنسی

_ یادگار پرستی

2) اختلالات شخصیت:

پارانوئید

خودشیفته

اسکیزوئید

اسکیزوتایپی

نمایشی

وسواس جبری

ضد اجتماعی

مرزی

اجتنابی

وابسته

3) مورد پژوهی های اختلالات شخصیت

_ ضد اجتماعی

_ اسکیزوتایپال

_ اسکیزوئید

_ وسواسی _ اجباری

_ خود شیفته

_ وابسته 

_ نمایشی

با تشکر از همراهان سایت دکتر الهام مبلیان

**با ما همراه باشید…

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو با هم دکتر الهام مبلیان

پایگاه سلامت روان وبلاگ شخصی فرزین فقیه

گرد آورنده : فرزین فقیه

دانشجوی روان شناسی _ کارشناسی

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

 

214

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!