کودک و تربیت جنسی_قسمت سوم

25+

کودک و تربیت جنسی_قسمت سوم

زمان پیشنهادی برای مطالعه: 7دقیقه

در کودک و تربیت جنسی_قسمت دوم با کنجکاوی کودک و نحوه ی برخورد با این کنجکاوی ها صحبت کردیم.اکنون به بررسی دلایلی که کودک به آلت تناسلی خود دست میزند، میپردازیم.

برخلاف باور عده ای از مردم که تربیت جنسی را مربوط به اندام های تناسلی میدانند، مغز، مهمترین ارگان جنسی محسوب میشود.
بر اساس متون بیولوژیکی، مغز تقریباً از نیمه های بارداری مادر، تشکیل میشود و از 5 ماهگی به بعد، مغز کودک، شکل واقعی خود را پیدا می کند و تغییری نمیکند و فقط در هر مرحله ی زیستی، عملکرد شناختی مغز، تغییر میکند. بنابراین اگر کودک 6 ماهه ای آلت تناسلی خود را لمس می کند، فقط برای این است که متوجه شود، این چیست و چرا حس خوبی به او میدهد؛ زیرا کودکان در 6 ماهگی نسبت به لمس بدن خود، شناخت پیدا میکند.کودک و تربیت جنسیکودکان، همانگونه که چشم، بینی، گوش، انگشت پا و موی سرشان را کشف می کنند و از بازی کردن با آنها لذت میبرند، همان گونه هم، زمانی که دستشان به آلت تناسلی شان می رسد، از بازی کردن با آن احساس رضایت می کنند. در واقع کودک با این لمس، همان لذتی را که از مکیدن انگشت شستش میبرد، تجربه میکند.

 

 تربیت جنسی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

کودک، تا دو سالگی نمیتواند تشخیص دهد که کدامیک از اعضای بدنش به او احساس لذت بیشتری میدهد. زمانی که مادر یا پدر، پوشک او را عوض میکنند و می شویند، او مدتی باز می ماند و از این باز بودن خود، احساس راحتی و رضایت میکند. گاهی این احساس در او، با دستمالی کردن آلت تناسلی اش، به ویژه در پسرها، همزمان میشود.

 تربیت جنسی _ مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

تا قبل از 4 تا 5 سالگی، این رفتار، کاملاً انعکاسی و غیرارادی است ولی از آن پس، گاهی از این کار خود احساس آرامش و لذت میکند.
احساس لذتی که کودک از این کار دارد، کاملاً با احساس لذت جنسی بزرگسالان فرق دارد؛ زیرا هنوز در بدنش هورمون جنسی ترشح نمیشود؛ در واقع با لمس آلت تناسلی، پیامی که به مغز فرستاده میشود، موجب ترشح دوپامین میشود.

تمامی این رفتار ها در کودکان خردسال، کاملاً طبیعی، عادی و قابل انتظار هستند.
برخی از کودکان، این حرکت و رفتار را کاملاً بی اختیار و جلوی جمع انجام میدهند و موجب آزردگی والدین می شوند. کودکان 2 تا 3 ساله، کوچک تر از آن هستند که محدودیت ها را درک کنند.
کودکان 4 _ 5 ساله نیز چنان سرگرم خود و بازی هایشان می شوند که توجهی به اطراف خود ندارند. به خصوص اگر حوصله شان سر رفته باشد یا احساساتشان به نوعی تحریک شده باشد. مثلاً : اگر غمگین باشند، احساس تنهایی کنند، نادیده گرفته شده باشند و…
دربرخی موارد، دست زدن به آلت تناسلی، ناشی از بیماری است که کودک به آن مبتلا شده است. مثل : سوزش، حساسیت، خشکی، عفونت، قارچ و … که در این مورد باید با پزشک مشورت کنید.
زمانی که کودک، دچار استرس و فشار روانی می شود نیز به آلت تناسلی اش دست می زند. مانند زمانی که ترسیده است یا از موضوعی نگران است. همچنین، زمانی که کودک نیاز به دستشویی رفتن دارد، به ویژه کودک پسر، با آلت تناسلی اش بازی میکند.

کودک و تربیت جنسی

برای رفع این عادت ناخواسته ی کودک، ابتدا علت آن را بررسی کنید.
تا زمانی که کودک به اندازه ی کافی بزرگ نشده است که مفهوم «اندام های خصوصی بدن» را درک کند، بهتر است والدین، توجهی به این عمل نداشته باشند اما چنانچه این کار، به صورت عادت در آمد، می توانند برای رفع این عادت و سرگرم نگه داشتن دست های کودک، او را به انجام فعالیتی تشویق کنند. برای مثال : با او بازی کنند، از او بخواهند نقاشی کند، کار دستی بسازد و…

کودک و تربیت جنسی
 به تدریج که کودک بزرگ می شود، والدین می توانند با راهنمایی، از او بخواهند که به اندام های تناسلی اش دست نزند تا به تدریج، این عادت را ترک کند.
هر گونه تنبیه و سرزنش، کودک را به این عمل، کنجکاو تر میکند.

این عادت هم، همچون بسیاری از مشکلات و نابهنجاری های رفتاری کودکان مثل ناخن جویدن، شست مکیدن، مو خوردن و… اگر با دید و روشی صحیح و منطقی، بررسی شود، حتما بهبود خواهد یافت.

اکنون شما را به تماشای این ویدئو، دعوت می کنم.

ادامه دارد…
منبع:
کتاب روانشناسی تربیت جنسی کودکان و نوجوانان
نویسندگان: فرهاد شیویاری/ آرزو صفریانی
مطالب مرتبط با این مطلب:
کودک و تربیت جنسی_قسمت اول
کودک و تربیت جنسی_قسمت دوم
اصل اول تربیت فرزند: شناخت والدین از خود و توجه به آرامش والدین
اصل دوم: امید به فرزندان
اصل سوم: اصل قوانین (قسمت اول)، (قسمت دوم)، (قسمت سوم)
اصل چهارم: پذیرش بی قید و شرط کودک
اصل پنجم: هماهنگی والدین در اصول تربیتی
با ماهمراه باشید
با تشکر از همراهان مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان
مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان
آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان
آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان
رادیو باهم دکتر الهام مبلیان
گرد آورنده : غزاله بهدادفر

190

دانشجوی کارشناسی روانشناسی نویسنده

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!