راهکارهای درمان اهمال کاری

10+

راهکارهای درمان اهمال کاری

 ۱.سیستم بهره وری از پاداش و تنبیه : شیوه تنبیه و پاداش برای ترک رفتارهای ناپسند و تقویت رفتار های پسندیده، روشی کاملا کاربردی است. برای مثال به خاطر انجام کاری که آن را به تعویق می انداختید ، پاداشی برای خود در نظر بگیرید. همچنین به خاطر غفلتی که در کار خود کرده اید برای خود تنبیه در نظر بگیرید.

۲.یادآورها : روش یادداشت برداری میتواند در این مورد مفید واقع شود. کارهای لازم را روی برگه ای یادداشت کنید و در فواصل ساعات روز به آنها مراجعه کنید.

۳.روش جزء به جزء : این روش می تواند بهترین شیوه برای غلبه بر اهمال کاری افرادی که دائماً سردرگم اند و نمی دانند از کجا شروع کنند،  شمرده شود. با این روش، کارها را برای خود اولویت بندی کرده و هر روز بر حسب اولویت جزئی از آنها را انجام دهید. چرا که انجام دادن جزء به جزء کار، بهتر از انجام ندادن آن است.

۴.طرح پنج دقیقه ای : برای شروع کاری که میلی به انجام دادن آن ندارید از طرح پنج دقیقه ای استفاده کنید. به این صورت که پنج دقیقه به انجام کاری که مد نظرتان بوده ، مشغول شوید ؛ در پایان مدت متوجه خواهید شد که میل به انجام آن کار در شما بیشتر شده است.

۵.برنامه ریزی کنید : اوقات خود را تقسیم کنید و برای هر کار ، وقتی مشخص در نظر بگیرید. سعی کنید هر کاری در وقت خود انجام شود.

۶.محیط را تغییر دهید : شرایط محیط می تواند در وضع اهمال کاری تان مؤثر واقع شود. بنابراین شرایط محیط را به نفع خود تغییر دهید. به عنوان مثال به جای مطالعه در اتاق خواب ( که معمولاً شرایط طفره رفتن از مطالعه برای افراد اهمال کار وجود دارد) و یا اتاق بسته ای که کتاب های متنوعی در آنجا وجود دارد (که باعث کاهش تمرکز برای مطالعه یک موضوع خاص میشود) پیشنهاد میشود به کتابخانه یا نزدیک ترین سالن مطالعه عمومی بروید.

۷.بازی با احتمالات : افراد اهمال کار معمولاً منتظر رسیدن زمانی هستند که به اصطلاح ، حال کار کردن پیدا کنند. اما باید بدانید وقتی کاری را با تأخیر شروع می کنید. در حقیقت شانس بهتر ارائه کردن آن را از دست می دهید. پس به انتظار معجزه ننشینید و از هر فرصتی برای انجام کارهایتان استفاده کنید.

۸.خود تنظیمی و یاد آورنده ها : هر وقت انجام کاری را به تعویق می اندازید، آن را در تقویم خود یادداشت کنید تا همیشه آن را در نظر داشته باشید. در صورتی که تعداد دفعات ، زیاد شود احساس ناخوشنودی به شما دست می دهد و طبعاً وادار خواهید شد در صدد درمان برآیید . همچنین با کاهش تعداد دفعاتی که مرتکب اهمال کاری شده اید ، خوشحال می شوید.

۹. فایده هم پیمانی : بهتر است در این گونه موارد از دوستانتان استفاده کنید و با خود عهد کنید که در انجام قرارهایتان کوشا باشید. مثلاً اگر مطالعه تان را به علت مشکل بودن به عقب انداخته اید، با دوستی که آن اشکالات را ندارد قرار بگذارید تا با هم به مطالعه بپردازید. با این عمل ، کار شما به طور دقیق تر، بهتر و زودتر انجام خواهد شد به دلایل زیر:

یک : مجبور خواهید بود بر طبق قولی که به دوستتان داده اید به موقع اقدام کنید. زیرا نمیخواهید در نزد او آدم نامرتبی معرفی شوید. چرا که این موضوع به شأن و احترام شما آسیب وارد می کند.

دو : اطمینان دارید که دوستتان در انجام آن کار ، آماده تر و ماهرتر است یا مشکلات کمتری در آن دارد و در نتیجه برای شما الگوی خوبی شمرده میشود.

سه : اگر در انجام کارتان مشکل دارید و انجام آن به تنهایی برایتان میسر نیست، وجود یک همکار باعث میشود به شما در انجام آن کار کمک شود.

۱۰.انتظار روند پیشرفت دائمی نداشته باشید : اگر دچار اهمال کاری شدید ، تصور نکنید که همه چیز را از دست داده اید. بدانید که انسان موجودی کامل نیست و هر کسی از جهاتی دارای نقص هایی است. برخی اهمال کاران در شمار کسانی هستند که با مشکل بدبینی مواجه اند و همیشه نصف خالی لیوان را می بینند. پس به جای آن که به کمبودها و نقص هایتان بیندیشید به داشته هایتان توجه کنید. به عنوان مثال مطالعه نکردن یک واحد از برنامه درسی تان چیزی از ارزش های شما کم نمیکند و به راحتی قابل جبران است.

۱۱. عدم کارایی روش به فردا واگذار کردن : بدانید که تأخیر در انجام وظیفه و کار به بهانه های مختلف همیشه با نتایج نا مطلوبی اعم از اضطراب ، ناراحتی و خشم همراه خواهد شد . ممکن است فکر کنید که با گذشت زمان  و محول کردن کارتان به فردا یا صبح شنبه یا ماه آینده  ، کارتان آسان تر، کامل تر و بهتر صورت بگیرد اما در عمل چنین نیست و تنها امید واهی است که به خود می دهید.

گردآورنده :

مریم سلیمانی کارشناس روانشناسی

 

155

دکتر الهام مبلیان مشاور خانواده و زوج درمانگر استاد دانشگاه مشاور دانشگاه اصفهان

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!