دانستنی های قبل از ازدواج(5)

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان
3+

دانستنی های قبل از ازدواج (5)

🕒 زمان پیشنهادی مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

دوست داشتن کسی، به این معنا نیست که هرگز با او مخالفتی نداشته باشیم. البته بدین معنا هم نیست که رفع همه‌ی مشکلات در این زمینه آسان است. مشکلات اجتناب ناپذیرند و در واقع بخش مهمی از آن چیزی هستند که ما را برای یکدیگر جذاب می‌سازد. همچنین عاشق شخصی بودن، موجب از میان رفتن مشکلات نمی‌شود. در حقیقت مشکلات، اغلب بیشتر نمایان می‌شوند.

هرچه در رابطه احساس امنیت بیشتری داشته باشیم، احساس می‌کنیم آسا‌ن‌تر قادر به بیان هیجانات دشوار و منعکس کردن حقایق هستیم. زندگی مشترک در عمیق ترین سطح صمیمیت، اغلب در صورتی امکان پذیراست که در آن دیدگاه‌ها، احساسات و عقاید مختلف آشکارا بیان و درک می‌شوند. این‌گونه زوج‌ها با روش‌های مختلفی سرو کار دارند که درستی، اعتماد و احترام را ارتقا می‌دهد. اجتناب از بیان صادقانه‌ی تفاوت‌ها در رابطه، اغلب موجب آسیب بیشتری می‌شود و به وضوح احساس رنجش یا ناامیدی به بار می‌آورد.

 

بحث مخرب یا سازنده؟

ما نیاز داریم که بدانیم می‌توانیم با مطرح کردن احساسمان و نیز گوش کردن به گونه‌ای غیردفاعی در مواقع نیاز و با عمل مسئولانه و مناسب از خودمان حمایت کنیم. ناکام ماندن جهت حمایت از خودمان در رویارویی با یک حمله، همانند عدم مسئولیت نسبت به کودکی طرد شده است. رویارو شدن نیازمند جرئت و قدرت تشخیص است. ما باید از بحث و واکنش‌های غیرضرور خودداری کرده و به دنبال اهانت و برخورد های مخرب نباشیم. هرقدر از صمیم قلب کسی را دوست بداریم، کلمات آسیب‌زا ممکن است ندانسته مطرح شوند. به ویژه وقتی ما احساس خستگی، افسردگی یا ناراحتی می‌کنیم. زوج‌های خوب افرادی هستند که به جای نادیده گرفن تفاوت هایشان، با برخورد هشیارانه بر رابطه تسلط دارند.

 آنان در جذب عشق همسرشان مهارت دارند. عمل ماهرانه کمک می‌کند سریع‌تر از میان موقعیت‌های دشوار عبور کنیم و هم‌چنین هرگونه مشکل ارتباطی را به عنوان ابزاری از اعتماد و درک عمیق به کار ببریم.

 

دانستنی های قبل از ازدواج(5)

 

ایجاد اعتمادسال‌ها طول می‌کشد اما در لحظه می‌تواند تخریب شود!

ارتباطات با اعتماد شروع نمی‌شود. اعتماد باید روز به روز توسط دو نفر که ارزش اعتماد دارند و از طریق کلمات و اعمال ایجاد شود. اعتماد با گفتگو، با تلاش برای حل اختلافات و نشان دادن مهربانی، سخاوت و ملاحظه‌کاری رشد می‌یابد. ما در یک لحظه ناآگاهی، خشم یا ترس می‌توانیم آسیب شدیدی به اعتمادی بزنیم که برای خلق آن به شدت تلاش کرده‌ایم. با این حال بروز اختلاف اجتناب‌ناپذیر است. ما نمی‌توانیم از آن بپرهیزیم، اما می‌توانیم آسیب را بهبود ببخشیم. به شرطی که نیت هماهنگی برای خلق چنین اعتمادی وجود داشته باشد. هرچه از رشد اولیه اعتماد آگاه باشیم، در مراقبت و حفظ آن سنجیده‌تر عمل خواهیم کرد.

گرچه گاهی می‌گوییم هرکسی بی‌گناه است تا گناهکاری‌اش ثابت شود. وقتی صحبت از رابطه‌ها می‌شود، بسیای از ما با این فرضیه شروع نمی‌کنیم. البته این به دلیل شکاک بودنمان نیست، بلکه به این دلیل است که بسیاری از ما بدون ضربه خوردن از اشخاصی که روزی مورد اعتماد بودند، وارد بزرگسالی نمی‌شویم. خیانت عاطفی ما را محتاط‌تر می‌کند. در حالی که همه‌ی ما دوست داریم باور کنیم مردم به طور کلی قابل اعتماد هستند، اما اغلب شواهد فراوانی در جهت مخالف آن داریم.

معمولا زمانی که دختر و پسر عقد می‌کنند، هنوز به یکدیگر اعتماد کامل ندارند. این امری طبیعی است. زیرا هنوز شناخت کامل از طرف مقابل به دست نیامده است. اگر زوجین سعی کنند در دوران عقد اعتماد همسر را به دست آورند، ستون‌های اولیه‌ی زندگی را محکم بنا می‌کنند. مهم است که در زندگی مشترک از همان ابتدا صداقت داشته باشیم. دروغ سریع‌ترین راه برای نابودی اعتماد است. صادق بودن با ایجاد اعتماد، بنای زندگی مشترک را تقویت می‌کند. بدون اعتماد، زندگی زناشویی قابل تحمل نخواهد بود و اعتماد سنگ بستر تمام روابط خوشایند است.

 

 

منبع: 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می‌دانستم

                                                 ترجمه شمس الدین حسینی و الهام آرام‌نیا انتشارات نسل نواندیش

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

مطالب مرتبط:

دانستنی‌های قبل از ازدواج(3)

دانستنی های قبل از ازدواج(2)

دانستنی های قبل از ازدواج(1)

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج _ بخش اول

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش دوم

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش سوم

قبل از ازدواج آشنا شویم!

حقوق و تکالیف مشترک زوجین

ازدواج ها چرا موفق می شوند و چرا شکست می خورند

غنی سازی ارتباطات زوجین Relationship Enhancement

کل کل های زن و شوهری 

با ازدواج چه بر سر عشق می آید؟

سوالات جلسه خواستگاری 

هنر رابطه همسران

تفاوت رابطه دوستی با زناشویی از دیدگاه گلاسر

تفاوت دنیای مطلوب همسران با دنیای واقعی

ازدواج بدون شکست

مطالب دیگری از این گردآورنده: 

رقیبان زندگی مشترک!

چالش‌های زندگی مشترک

از احترام تا انتقاد

اقتصاد در دوران عقد

موضوعات دوران عقد

عقد و کارکردهای آن

نامزدی در قانون

دوران نامزدی و اهمیت آن(1)

تفاهم در زندگی مشترک

روابطی که نباید به ازدواج ختم شود!

تناسب فردی در انتخاب همسر

دلایل درست و نادرست ازدواج

افراد نامناسب برای ازدواج

عشق زنده به گور شده

انتخاب عشقی و تکمیل کار ناتمام کودکی 

قصه عشقتان چیست؟

انواع عشق کدامند؟

چرا عاشق او شدم؟

اشتباهات مخرب در فرآیند آشنایی

 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

گردآورنده: معصومه شریفیان

 

 

146

زمینه های مورد علاقه: مشاوره تحصیلی (کنکور انسانی)، مشاوره پیش از ازدواج. خوشحال میشم نظراتتون رو در خصوص مطالب اعلام کنید. :)

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!