دانستنی های قبل از ازدواج(2)

مرکز مشاوره انلاین دکتر الهام مبلیان
6+

دانستنی های قبل از ازدواج (2)

🕒 زمان پیشنهادی مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

 

در مقاله‌ی قبل از دو نکته‌ی دوام عشق و انتقاد از همسر صحبت کردیم. در این سخن قصد داریم در مورد دو نکته‌ی دیگر بحث کنیم. ما در طول زندگی مشترک ممکن است هدایایی مختلف به همسرمان دهیم که معمولا این هدایا مادی هستند. از عالی‌ترین هدایایی که می‌توانیم به همسرمان بدهیم، شادی خودمان است. البته شبیه بسیاری از مردم ما با این باور بزرگ شده‌ایم که در ازدواج باید فداکاری کنیم یا اینکه باید نیاز همسر خود را به نیاز خود ترجیح دهیم.

قسمت سخت ازدواج اصلاح باورهایی است که از کودکی درباره‌ی ازدواج آموخته ایم. واقعیت این است که ما مجبور نیستیم خود را در زندگی قربانی و فدا کنیم تا ازدواجمان بادوام باشد.

مسئولیت ما برای زندگی رضایت بخش خودمان بهتر از هر کار دیگری است که می‌توانیم انجام دهیم. همه‌ی ما همسری نمی‌خواهیم که خو درا برای زندگی فدا کند؛ ولی فردی آشفته و ناراحت باشد.

باید بدانیم که مسئولیت‌های درونی نسبت به خودمان، در قیاس با مسئولیت‌های بیرونی مهم‌تر است. این وظیفه‌ی دیگران نیست که مراقب ما باشند یا کاری کنند از زندگی راضی باشیم. در واقع مسئولیت‌پذیری برای خودمان بسیار مهم است. بسیاری از ما زمانی که وارد زندگی مشترک می‌شویم، به این فکر می‌کنیم که چه چیزی می‌توانیم بدست آوریم: عشق، توجه، لذت و امنیت. وقتی همسرمان را مسئول ارضای همه‌ی نیازهایمان ندانیم، همه چیز تغییر می‌کند و بسیاری از تنش ها از بین می‌روند. ارتباط با همسر به طور متقابل ارضاکننده‌ی نیازها خواهد بود. مهم است که بدانیم مراقبت از خودمان خودخواهی نیست، این صادقانه ترین و مسئولانه ترین کاری است که می‌توانیم در زندگی انجام دهیم.

 

بین قضاوت کردن و مورد قضاوت قرار گرفتن تفاوت وجود دارد!

 

ما در زندگی مجبور به ارزیابی‌های مداوم هستیم. ما سطح خطر، سودمندی‌های مالی و مناسب بودن رفتارهایمان را در موقعیت های خاص می‌سنجیم. ما در ارتباطاتمان نیز قضاوت می‌کنیم و گاهی از یادمان می‌رود که ارزیابی‌هایمان شخصی و موقت هستند و نباید آن  را درست و منطقی در نظر بگیریم. قضاوتی بودن در رابطه اغلب مخرب است، چرا که وقتی خودمان را  به یک ویژگی همسرمان وصل می‌کنیم، برایمان مشکل است که از این ارزیابی رها شده و آن را به گونه‌ای متفاوت ببینیم.

 

ممکن است هم عاشق باشید و هم متنفر!

عاشق کسی بودن، به این معنا نیست که ما همیشه احساساتی گرم و فوق العاده نسبت به او داشته باشیم. عشق خورشی است که با تنوعی از دستورالعمل‌ها خوشمزه می‌شود. گاهی شیرین است، گاهی تند و یا تلخ. احساسات تغییرپذیر ما چه لذت بخش باشند چه دردناک، طبیعت واقعی رابطه‌مان را منعکس نمی‌کنند. در زندگی مشترک بروز هیجانات اجتناب‌ناپذیر است. اگر بتوانیم آن‌ها را بدون قضاوت همسر یا خودمان بپذیریم، به راحتی جریان می‌یابند و حضور احساساتی که منفی شمرده می‌شوند، دیگر موجب مشکل نیست. اما چگونگی واکنش ما به آن‌ها در درون خود و در واکنش به یکدیگر است که تعیین می‌کند این احساسات عشق ما را عمیق خواهند کرد یا آن را کاهش می‌دهند.

 

دانستنی های قبل از ازدواج (2)

 

پذیرش همه‌ی احساساتی که  در ارتباطی متعهدانه بروز می‌کند، به ما اجازه می‌دهد که بیاموزیم کامل‌تر و عمیق‌تر عشق بورزیم. ممکن است گاهی احساس عشق و تنفر هردو در انسان وجود داشته باشد. اگرچه گاهی ذهن نمی‌تواند این دو احساس متضاد را درک کند، اما قلب می‌داند که این مسئله واقعیت دارد. به طور مثال ممکن است شما از همسرتان به دلیل کار زیاد عصبانی باشید، ولی می‌دانید که او را دوست دارید و عاشق او هستید. باید بدانیم وجود احساسات منفی مثل خشم گذرا سبب نمی‌شود عشق از بین برود.

 

 

منبع: 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می‌دانستم

                                                 ترجمه شمس الدین حسینی و الهام آرام‌نیا انتشارات نسل نواندیش

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

مطالب مرتبط:

دانستنی های قبل از ازدواج(1)

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج _ بخش اول

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش دوم

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش سوم

قبل از ازدواج آشنا شویم!

حقوق و تکالیف مشترک زوجین

ازدواج ها چرا موفق می شوند و چرا شکست می خورند

غنی سازی ارتباطات زوجین Relationship Enhancement

کل کل های زن و شوهری 

با ازدواج چه بر سر عشق می آید؟

سوالات جلسه خواستگاری 

هنر رابطه همسران

تفاوت رابطه دوستی با زناشویی از دیدگاه گلاسر

تفاوت دنیای مطلوب همسران با دنیای واقعی

ازدواج بدون شکست

مطالب دیگری از این گردآورنده: 

رقیبان زندگی مشترک!

چالش‌های زندگی مشترک

از احترام تا انتقاد

اقتصاد در دوران عقد

موضوعات دوران عقد

عقد و کارکردهای آن

نامزدی در قانون

دوران نامزدی و اهمیت آن(1)

تفاهم در زندگی مشترک

روابطی که نباید به ازدواج ختم شود!

تناسب فردی در انتخاب همسر

دلایل درست و نادرست ازدواج

افراد نامناسب برای ازدواج

عشق زنده به گور شده

انتخاب عشقی و تکمیل کار ناتمام کودکی 

قصه عشقتان چیست؟

انواع عشق کدامند؟

چرا عاشق او شدم؟

اشتباهات مخرب در فرآیند آشنایی

 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

گردآورنده: معصومه شریفیان

 

121

زمینه های مورد علاقه: مشاوره تحصیلی (کنکور انسانی)، مشاوره پیش از ازدواج. خوشحال میشم نظراتتون رو در خصوص مطالب اعلام کنید. :)

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!