دانستنی های قبل از ازدواج(1)

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان
7+

دانستنی های قبل از ازدواج

🕒 زمان پیشنهادی مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

ما انسان‌ها به محض عاشق شدن خود را در انبوهی از رویاهای عاشقانه و خیال‌پردازی‌ها می‌بینیم که پس از ازدواج، ممکن است خیلی از آن خیال‌پردازی‌ها در حد همان رویا باقی بماند و همه‌ی تصوراتمان به وقوع نپیوندد! بارها در صحبت با زوج‌ها متوجه این نکته می‌شویم که  کلمه‌ی «کاش» در صحبت‌های زوجینی که مشکل دارند، زیاد تکرار می‌شود. کاش‌هایی مثل:

کاش همسرم را بهتر می‌شناختم! کاش می‌دانستم چگونه از عشقمان محافظت کنم و حرف‌هایی از این قبیل! در این مجموعه مقالات قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که پس از ازدواج، پیوندی عمیق و موفق  را تجربه کنید و مهارت های لازم برای قدم گذاشتن به این رابطه‌ی پیچیده را کسب کنید!

 

رابطه‌ی عالی خود به خود ایجاد نمی شود! خلق می شود!

همه‌ی ما ازدواج‌های موفقی در اطرافیان شاهد هستیم. این ازدواج‌ها بر پایه‌ی اعتماد و صداقت طرفین شکل می‌گیرند. زوجین در این نوع ازدواج‌ها برای رسیدن به سازگاری تلاش می‌کنند. البته این مسئله مهم است که بدانیم اگر هیچ اختلافی وجود نداشته باشد، تحریک کافی برای رشد رابطه نیز وجود نخواهد داشت!

موجبات مستحکم شدن رابطه، در طول سال‌های متمادی به وجود می آید. تماس محبت آمیز، ایجاد گفت‌‌وگوی صمیمانه و عاشقانه و صرف نوشیدن چای در کنار هم، پرستاری از هم به هنگام بیماری و توجه به دغدغه‌های همسر، افتخارکردن به همسر و عمل کردن به حرف‌ها و همه‌ی لحظات ارزشمند یک رابطه، پایه های قابل ساخت از عشقی پایدار است و همان‌طور که گفته شد در طول زمان نمایان می‌شود. 

 

دانستنی‌های قبل از ازدواج

 

از مهم‌ترین اقداماتی که برای نیرومند نگه داشتن رابطه‌تان می‌توانید انجام دهید، عمق بخشیدن به این پیوند عاطفی است.  پیوند عاطفی در ابتدا بصورت رشته‌ای نازک آغاز شده و کم کم مستحکم می‌شود. البته امکان دارد در جریان اجتناب ناپذیر فشارهای زندگی و سختی‌ها، این رشته‌ی عاطفی آسیب ببیند و باید به تدریج و با انتخاب هشیارانه‌ی خود و به دنبال آن، تعهد و تلاش برای رابطه، این رشته را با توجه و مهربانی و تدبیر مستحکم کنید. از طریق گفت‌وگوی مناسب، درک تفاوت‌های یکدیگر، بیان قدردانی از یکدیگر، انباری از عشق و محبت را به وجود می‌آورید که می‌توانید هر زمان که ذخیره‌ی عشقتان در حال اتمام است، از این منابع استفاده کنید.

 

احترام

احترام گذاشتن به همسر در رابطه، مسئله‌ی فوق العاده مهمی است. احترام اساس هر رابطه‌ی موفقی است و حتی در روابط روزمره‌ی ما با دوستان و خانواده اگر احترامی نباشد، رابطه‌ای نیز وجود نخواهد داشت! احترام یعنی همسرخود را درک کنید و قضایا را از دیگاه او نیز بسنجید. خودخواهی و خودمحوری با معنای اصلی ازدواج و زوج شدن در تضاد است، البته این مفهوم به این معنا نیست که خودتان را فراموش کنید و یا نادیده بگیرید؛ بلکه توافق و توجه به دیدگاه همسر نیز مهم است. 

باید به این نکته توجه داشته باشید که جهان تنها بر پایه‌ی آنچه می‌بینید نیست و دیگران هم نظرات و نیازهایی دارند.

گفت وگو یکی از کلیدهای رابطه‌ی موفق است. همسرتان نمی‌تواند درخواست‌ها و غم شما را حدس بزند! و در این مواقع نباید بگویید: تو مرا خوب نمی‌شناسی! تو اصلا نمی‌دانی چرا ناراحتم!

 خوب است که همیشه درباره‌ی آنچه درونتان می‌گذرد با همسرتان حرف بزنید. حتی موضوعات سختی که گاه باعث چالش می‌شوند، ارزش رشد در گفت و گو و رابطه را دارند.

عشق هرگز برای ایجاد رابطه کافی نیست. اگر زوجین درک درستی از هم نداشته باشند، ویژگی‌های شخصیتی‌شان شبیه به هم نباشد و  مشکلاتی همچون اعتیاد و وابستگی به خانواده و… داشته باشند، عشق هم در اختلافات به داد آن‌ها نخواهد رسید!

پس از ایجاد یک رابطه‌ی خوب، باید به دنبال راه‌های دوام عشق نیز باشید…

با ما در این مجموعه از مقالات همراه باشید!

 

منبع: 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می‌دانستم

                                                 ترجمه شمس الدین حسینی و الهام آرام‌نیا انتشارات نسل نواندیش

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

مطالب مرتبط:

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج _ بخش اول

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش دوم

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش سوم

قبل از ازدواج آشنا شویم!

حقوق و تکالیف مشترک زوجین

ازدواج ها چرا موفق می شوند و چرا شکست می خورند

غنی سازی ارتباطات زوجین Relationship Enhancement

کل کل های زن و شوهری 

با ازدواج چه بر سر عشق می آید؟

سوالات جلسه خواستگاری 

هنر رابطه همسران

تفاوت رابطه دوستی با زناشویی از دیدگاه گلاسر

تفاوت دنیای مطلوب همسران با دنیای واقعی

ازدواج بدون شکست

مطالب دیگری از این گردآورنده: 

رقیبان زندگی مشترک!

چالش‌های زندگی مشترک

از احترام تا انتقاد

اقتصاد در دوران عقد

موضوعات دوران عقد

عقد و کارکردهای آن

نامزدی در قانون

دوران نامزدی و اهمیت آن(1)

تفاهم در زندگی مشترک

روابطی که نباید به ازدواج ختم شود!

تناسب فردی در انتخاب همسر

دلایل درست و نادرست ازدواج

افراد نامناسب برای ازدواج

عشق زنده به گور شده

انتخاب عشقی و تکمیل کار ناتمام کودکی 

قصه عشقتان چیست؟

انواع عشق کدامند؟

چرا عاشق او شدم؟

اشتباهات مخرب در فرآیند آشنایی

 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

گردآورنده: معصومه شریفیان

 

96

زمینه های مورد علاقه: مشاوره تحصیلی (کنکور انسانی)، مشاوره پیش از ازدواج. خوشحال میشم نظراتتون رو در خصوص مطالب اعلام کنید. :)

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!