تاثیر اختلافات زناشویی در کودکان

ناسازگاری والدین
8+

تاثیر اختلافات زناشویی در کودکان 

ناسازگاری والدین

 

پدرو مادر و کودک یک خانواده را تشکیل می دهند. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ارتباط کودک با خانواده در شکل گیری شخصیت و رفتار او بسیار موثر است. اگر محیط خانواده و ارتباط والدین با کودک و همچنین ارتباط والدین با یکدیگر خوب و مطلوب باشد کودک شخصیت سالمی پیدا می کند. اما اگر در خانواده ای مسائل و مشکلاتی وجود داشته باشد و اختلافات زناشویی وجود داشته باشد کودکان آن خانواده رفتار پدر و مادر را یاد می گیرند و تقلید می کند.

گرچه اختلال رشد کودکان معمولا مربوط به سوء تغذیه یا بیماری کودک است ولی عدم توجه و علاقه مادر که اکثرا نتیجه اختلافات زناشویی است منجر به کمبود رشد و نمو و سلامت کودک می گردد. بعضی از زن و شوهر ها با وجود آنکه فرزندی دارند و پدر و مادر شدند اما هنوز برای پدر و مادر شدن آمادگی لازم را ندارند. برخی از زوجین تصور می کنند با ورود کودکان به زندگی شان اختلافات زناشویی آنها حل می شود . این یک باور قدیمی و نادرست است که مشکلات را حادتر و اختلافات را بیشتر می کند.

نوزاد انسان کاملا وابسته به پدر و مادر خود می باشد. این وابستگی محدود به دوران نوزادی و شیرخواری نیست و در دوران کودکی و حتی دوران بلوغ ادامه دارد. کودکان نه فقط از نظر تغذیه ، پرستاری ، مواظبت و محافظت احتیاج کامل به پدر و مادر خود دارند بلکه از نظر روانی ، اجتماعی ، تحصیلی وابسته به پدر و مادر هستند.

بنابراین کودک در میان خانواده رشد می کند و احتیاجات او برطرف می شود. کودکان در سن 3 سالگی به دنبال مدل و الگویی برای رشد خود هستند و خوشبخت آن کودکی ست که در خانواده خود الگویی متعادل داشته باشد.

علایم و نشانه هایی که کودکان هنگام ناسازگاری والدین از خود نشان می دهند :

اختلافات زناشویی

کودکان ممکن است عدم اعتماد و هیجان و فشار درونی خود را که نتیجه ناسازگاری والدین خود می باشد، به شکل های مختلف نشان دهند.

بعضی از کودکان این علایم را فورا و مستقیما در رابطه با ناسازگاری مادر و پدر از خود نشان می دهند. بعضی دیگر علایمی دیگر از خود نشان می دهند و این علایم از نظر ظاهری رابطه مستقیم با ناسازگاری والدین خود ندارد اما در درون کودک این ناسازگاری ها سبب ایجاد تنش شده است. این علایم عبارتند از :

1. ترس از رفتن به مدرسه : 

یکی از علت های ترس از مدرسه رفتن کودک ناسازگاری و عدم ثبات رابطه زناشویی پدر و مادر است. البته کودکی که از مدرسه رفتن امتناع می کند ممکن است علت های دیگری در این اقدام او دخیل باشد مثل اضطراب جدایی ، سختگیری بیش از حد از جانب معلم ، اذیت شدن و آسیب جسمی و جنسی و …

کودکی که حس می کند در رابطه پدر و مادر خود شکافی وجود دارد سعی می کند در خانه بماند و نزد یکی از والدین باشد. در چنین مواردی از چگونگی مدرسه تحقیق به عمل آید ، مشکلی در مدرسه و ارتباطات موجود در مدرسه وجود ندارد. خاطره شب گذشته ، گریه مادر ، داد و فریاد زدن های پدر و قهر کردن زوجین با یکدیگر در حضور کودک او را نگران کرده و باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در کودک می شود. اضطراب و نگرانی و تنش در این کودکان سبب می شود نتوانند در تحصیل خود موفق باشند و درگیری ذهنی انها اجازه نمی دهند در کلاس ، درس را به خوبی بیاموزند.

2. نگرانی و بیماری های ناشی از آن :

در بعضی مواقع جدال و نزاع والدین سبب می شود علایمی به صورت بیماری در کودک ظاهر شود. مثلا ممکن است کودک دچار سردرد و دل درد های مکرر و تهوع شود. چون محیطی که کودک در آن زندگی می کند آرام و دلخواه نیست کودک نمی تواند نگرانی های خود را کنترل کند و یا بروز دهد و انباشته شدن این نگرانی ها در وجود او برای سلامت روحی و روانی و جسمی او خطرناک است.

3. اختلالات رفتاری کودکان :

الف) خوردن بیش از حد یا نخوردن غذا :

خوردن بیش از حد یا نخوردن غذا شایع ترین عکس العمل کودکان هنگام نگرانی و عدم آرامش است.

یکی از دلایل اختلال خوردن در کودکان اختلافات زناشویی و نگران بودن کودک است. کودک ممکن است نارضایتی خود را نسبت به مسائل و مشکلات پدر و مادر به صورت خوردن دائم مواد غذایی نشان دهد تاحدی که کاملا چاق شود. برعکس ، عکس العمل بعضی از کودکان مخصوصا در سنین قبل از بلوغ و در دوران بلوغ این است که از خوردن غذل امتناع می کنند.

ب) اختلال در خواب کودک :

عکس العمل کودک در برابر اختلافات والدین ممکن است به صورت اختلال در خواب و یا کابوس دیدن ظاهر شود.

کودک ممکن است فقط چند دقیقه به خواب برود و از خواب بپرد ، یا در هنگام خوابیدن مقاومت کند و به محل خواب خود نرود. در چنین مواردی پدر و مادر باید بدانند که فقط با برطرف شدن ناسازگاری خودشان است که به کودک آرامش و اطمینان می دهند و او به خواب ناز خواهد رفت.

ج) شب ادراری :

شب ادراری به خاطر وجود اضطراب و نگرانی در وجود کودک شماست. یکی از علت های شب ادرای نگرانی ناشی از اختلافات و ناسازگاری زناشویی والدین است.

اختلافات زناشویی

بعضی از کودکان در واکنش به ناسازگاری والدین ممکن است بدخلق و پرخاشگر شوند و با همسالان خود درگیر شوند. یا در مواردی که این ناسازگاری ها بسیار جدی است باعث ایجاد مشکلات جدی تر در کودکان می شود. به طور مثال کودک منزوی و افسرده می شود و یا دچار اختلالات اضطرابی و تیک و یا عادت های غلط مثل ناخن جویدن می شود.

ارتباط والدین با یکدیگر در کودکان بسیار موثر است. کودکان نیازمند فضایی مملو از آرامش و اعتماد و محبت و توجه هستند. این تنش ها و نگرانی ها باعث شکل گیری اختلالاتی در روند رشد آنها شده و در آینده کودک شما تاثیرات مخربی برجای می گذارد.

منبع :

رفتار من با کودک من از دکتر جواد فیض 

 

مطالب مرتبط :

اصول فرزند پروری موفق

سبک های فرزند پروری

تنبیه کردن

نافرمانی در کودکان

اهمیت بازی کردن با کودک

اختلال افسردگی کودکان

اختلال فوبی خاص

اختلال یادگیری

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال افسردگی

اختلال اضطراب جدایی

لالی انتخابی

اختلال نافرمانی مقابله ای

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

دنیای آرامش وبلاگ شخصی مریم زمانی

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

208

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!