بازی های فکری برای کودکان ( تولد تا 3 سالگی )

بازی های فکری
11+

بازی های فکری برای کودکان ( تولد تا 3 سالگی )

بازی های فکری

نوزاد شما با مغزی که حاوی تمام عوامل هوش انسانی است به دنیا می آید و چیزی که نیاز دارد کمک به رشد این هوش است. نوزادان تازه متولد شده صدای مادرشان را تشخیص می دهند اما در دو سه ماه نخست درک زیادی از دنیا ندارند.

تمرکز در چشمان مادر برای آنها دشوار است و دنیا را از طریق چشمهایشان درک می کنند. تمرکز کودکان در این سن محدود به 20 تا 25 سانتی متر است. بعد از گذشت 6 هفته چشم ها قادر به تمرکز هستند. 

کودکان در ابتدای تولد فقط چهره ها را تشخیص می دهند اما به مرور زمان قادر به دیدن و فهمیدن دنیای اطراف می شوند. در این سن وسایل بازی کمک زیادی به رشد درک و فهم کودک می کند. والدین سعی کنند هنگام بازی کردن به کودک توجه کنند و با او حرف بزنند. به غان و غون کردن کودک بازخورد شادی و خرسندی نشان دهند.تن و لحن صدای شما برای صحبت کردن با کودک اهمیت دارد. سعی کنید با تن صدای آرام و موزون با او صحبت کنید.

کودک در سه ماهگی بهتر از عهده ی محیطش بر می آید. او رفتار مادر و مراقبین خود را از طریق حرکات خود اداره می کند و نیازهای خود را با حرکات چهره و گریه کردن نشان می دهد.

 کودک بیشتر جذب وسایل متحرک و صدا دار می شود. برای رشد مهارت های دیداری او ، آویزان کردن وسایل و اشیا متحرک کمک می کند.

بازی های قصه گویی ،آواز خوانی ، بازی های موزون ، بازی های عملی و بازی های موزیکال ، طراحی و نقاشی و دیگر بازی های فعال به میزان زیادی مهارت های رو به رشد کودک را افزایش می دهند.

انواع فعالیت و بازی های فکری برای گروه سنی تولد تا 3 سالگی :

بازی فکری

1. به این نگاه کن : ( تولد تا 18 ماهگی )

هر روز وسایل جدید با رنگ های متفاوت و پررنگ و البته بی خطر انتخاب کنید و به او نشان دهید. اگر این وسایل صدا هم تولید کنند بهتر است. شی را در فاصله 30 سانتی متری صورتش بگیرید و از او بپرسید این چیست ؟ اجازه دهید کودک به خوبی به آن شی نگاه کند و سپس خودتان برایش توضیح دهید که این شی چیست و چه کارهای انجام می دهد. او نمی فهمد که شما چه می گویید اما با اصوات گفتگو آشنا می شود و همین باعث رشد سریع تر مهارت های کلامی در او می شود.

2. به نور نگاه کن : ( تولد تا 18 ماهگی )

کودک را داخل یک اتاق تاریک ببرید و او را بنشانید. یک چراغ قوه روشن کنید و بگویید : به نور نگاه کن. به آهستگی نور را به روی اشیا مختلف بیندازید و توضیح دهید که آن شی چیست و چه کاری انجام می دهد. اگر کودک از تاریکی ترسید درب اتاق را باز کنید یا یک چراغ خواب روشن کنید. به هیچ وجه کودک را داخل اتاق کاملا تاریک نبرید و هرگز نور را به چشمان کودک نیندازید.

3. شی متحرک : ( تولد تا 1 سالگی )

وقتی کودک توانست کنترل سر خود را به دست آورد او را روی یک بالشتک سرپا نگه دارید و سعی کنید شیوه های متفاوتی که اشیا می توانند حرکت کنند را به او نشان دهید مثلا حباب درست کنید ، بادبادک بازی کنید ، توپ ها را غل دهید و پرتاب کنید. سپس نشان دهید که چگونه توپ ها می توانند به چیزی ضربه بزنند.

4. چهره های بامزه : ( 1 سالگی به بعد )

برای کودکان در حال رشد دیدن تصاویر با مزه و رنگارنگ کتاب ها و مجلات جالب است.

تصاویر حالت های مختلف صورت را به او نشان دهید و حالت های مختلف آن را بگوید مثلا خوشحال ، ناراحت و… . کودکان بزرگتر می توانند لذت ببرند و ماسک های چهره خود را بسازند و با ان بازی های مختلف انجام دهند.

5. در موردش حرف بزنید : ( 2 ماهگی تا 3 سالگی )

همیشه و همه جا با کودک خود حرف بزنید. زمان حمام کردنش با نشان دادن اعضای بدنش نام هر عضو را به او بگویید. وقتی لباس او را می پوشانید در مورد لباس هایش با او حرف بزنید . وقتی آشپزی یا نظافت می کنید در مورد انچه انجام می دهید حرف بزنید. برای کودکتان قصه بگویید. این گفتگو ها با کودک سبب رشد مهارت های کلامی و در نهایت عزت نفس او می شود. کودکانی که گفتگو های زیادی از سن کم با آنها شده است سریعتر با صداها و حروف و کلمات مختلف آشنا می شوند.

6. خط خطی کن :

نقاشی کشیدن کودکان

بیشتر کودکان از 12 ماهگی می توانند مداد رنگی را در مشت خود نگه دارند و خط خطی کنند. تعداد زیادی کاغذ مقابل کودک بگذارید تا مهارت خط کشیدن را تمرین کنند. این کار اساس مهارت های نوشتاری آنها را در آینده پایه ریزی می کند.

7. شن بازی :

از یک سالگی او را با شن بازی و بازی با ماسه آشنا کنید. وسایل مختلفی مثل قاشق ،کاسه ، ماشین اسباب بازی، قالب ، صافی و … در اختیار کودک قرار دهید تا با آنها شکل های مختلف بسازد و بازی کند. این بازی برای او بسیار لذت بخش است و او را با حالت های مواد و باعث آشنایی او با حالت های مواد و شکل ها می شود. همچنین به رشد خلاقیت کودک شما کمک می کند.

 

منبع :

کتاب بازی های فکری برای کودکان  نویسنده : رابرت فیشر ، مترجم : دکتر احمد عابدی ، میترا حقیقت

مطالب مرتبط :

اهمیت بازی کردن با کودکان

مسئولیت پذیری در کودکان

کودک و تربیت جنسی

نافرمانی کودکان

فراگیری امید در کودکان

اصول تربیت فرزند موفق

سبک های فرزند پروری

اصول درخواست همکاری از کودکان

برخورد درست با احساسات کودکان

تنبیه کردن

هماهنگی والدین در اصول تربیتی

فرزند پروری

نوجوانی و بلوغ

بلوغ زودرس و بلوغ دیررس

نوجوانی و تغذیه سالم

نوجوانی و مسائل جنسی

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

وبلاگ شخصی مریم زمانی

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

64

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!