درمان کودک مضطرب 1

درمان کودک مضطرب
19+

 درمان کودک مضطرب 1

درمان اضطراب

 

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 8 دقیقه

اضطراب هیجانی طبیعی است و تمام افراد با آن آشنا هستند و آن را تجربه کرده اند.

اضطراب کارکرد های مهمی دارد و در حد موثر ، لازم و ضروری است. اگر اضطراب بیش از حد باشد مخرب است و باعث آسیب روانی و جسمی در فرد می شود. انواع گوناگون اضطراب مخرب در کودکان وجود دارد از جمله : اضطراب جدایی ، اضطراب فراگیر ، اضطراب اجتماعی و … .

اکنون می خواهیم از طریق تکنیک های درمان شناختی و رفتاری به بررسی درمان کودک مضطرب بپردازیم.

رویکرد شناختی و رفتاری ترکیبی از راهبرد های سودمند رفتاری مثل : آموزش آرمیدگی ، ایفای نقش ، تمرین و پاداش و راهبرد های شناختی مثل شناسایی افکار اضطراب آور و .. است.

روند درمان کودک مضطرب :

1. شناسایی احساسات اضطراب : 

درمان کودک

درباره ی احساسات متفاوت با کودک گفتگو کنید.

درباره اینکه بدن انسان در پاسخ به احساسات متفاوت ، واکنش متفاوتی انجام می دهد گفتگو کنید.

برای کودک بگویید که حالت های مختلف چهره و بدن نشان دهنده احساسات انسان ها هستند. درمانگر می تواند از کودک بخواهد تا آنجا که می تواند و به ذهنش می رسد انواع احساسات را فهرست کند. 

 

به احساسات برچسب یا عنوان بدهید و آنها را از هم متمایز کنید.

از عکس های افرادی که احساسات مختلف را نشان می دهند استفاده کنید و درباره هر احساس با کودک صحبت کنید و خصوصیات آن احساس را شناسایی کنید.

 

ایفای نقش را به کودک معرفی کنید.

در این فعالیت حالت های مختلف هیجانات را به نمایش می گذارید و مراجع باید آن هیجان را حدس بزند. درمانگر نسبت به مشکلات کودک آگاه است و باید زمان بیشتری را صرف این فعالیت کند زیرا کودک مضطرب در تمایز بین احساس اضطراب و عصبانیت و نگرانی و افسردگی مشکل دارد.

2. عادی سازی تجربه ترس و اضطراب :

درمان کودک مضطرب

برای درمان کودک مضطرب به او اطمینان دهید که همه ی مردم حتی کسانی که به عنوان فرادی شجاع و قهرمان معرفی می شوند ، ترس و اضطراب را تجربه می کنند. ترس و اضطراب مثل بقیه ی هیجانات و احساسات ( احساس شادی ، غرور ، ناراحتی ، …) جز ضروری در زندگی انسان هاست و باعث تلاش و پیشرفت آنها می شود.

همه ما در زمان های متفاوت احساس اضطراب می کنیم ، اما بعضی از ما بهتر از دیگران می دانیم که وقتی مضطرب می شویم ، چگونه آن را مدیریت کنیم. 

هدف از این کار ، کمک به او در یادگیری تشخیص نگرانی و اضطراب و مقابله ی موثر با آن است.

درمانگر با فراهم کردن موقعیتی اضطراب آور این احساس را در خود به نمایش می گذارد و در مورد احساس خود برای کودک  خودافشایی می کند. او باید درمورد اینکه این احساس در او چقدر ناخوشایند بوده است صحبت کند و درباره شیوه مدیریت آن با کودک بحث و نظر خواهی کند.

درمانگر و کودک می توانند در مورد یک قهرمان واقعی داستانی بنویسند و موقعیت هایی که این قهرمان دچار اضطراب و تنش می شود را ذکر کنند و نحوه مقابله او با این احساس را بنویسند.

3. گفتگو در مورد موقعیت های اضطراب آور در کودک :

درباره اضطراب های کودک ، از جمله موقعیت هایی که برانگیزاننده اضطراب در او هستند گفتگو کنید. همچنین در مورد واکنش کودک به اضطراب و پاسخ او به موقعیت های اضطراب آور سوال کنید.

درمانگر باید موقعیت هایی که فرد احساس اضطراب بیشتری دارد و همچنین موقعیت هایی که این احساس شدت کمتری دارد را یادداشت کند تا در مراحل بعدی برای کاهش احساس اضطراب در آن موقعیت ها راهکارهایی در نظر گرفته شود.

اگر کودک نمی توانست در مورد احساس اضطراب خود صحبت کند درمانگر می تواند به کودک بگوید موقعیتی  اضطراب آور واقعی را تصور کند و هر آنچه را در درون خود احساس می کند را بیان کند.

4. حرارت سنج احساسات :

از مقیاس های مختلف برای اندازه گیری شدت وجود احساس اضطراب در کودک استفاده کنید. برای مثال برای نوجوان از اعداد 0 تا 8 برای بیان شدت اضطراب استفاده کنید و برای کودکان از طریق نقاشی شکلک ها و کشیدن احساس او می توانید شدت آن را مشخص کنید.

اکنون برای شناخت علایم اضطراب در کودکان کلیپ زیر را مشاهده کنید.

 

این مطلب ادامه دارد…

منبع :

درمان شناختی و رفتاری اضطراب برای کودکان و نوجوانان تالیف فلیپ سی . کندال و کریستینا ای ، هدکی 

ترجمه دکتر حمید علیزاده و دکتر علی محمد گودرزی

 

مطالب مرتبط :

اختلالات :

اختلال اضطراب جدایی

اختلال لالی انتخابی

اختلال افسردگی کودکان

اختلال نافرمانی مقابله ای

کودک اتیسم من

اختلال بیش فعالی و نقص توجه

اختلال سلوک

درمان :

درمان اختلال نافرمانی مقابله ای

درمان کودکان بیش فعال

 

با ما همراه باشید :

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

دنیای آرامش وبلاگ شخصی مریم زمانی

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

294

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!