دانستنی های قبل از ازدواج(4)

مرکز مشاوره آنلاین دکنر الهام مبلیان
2+

دانستنی های قبل از ازدواج (4)

🕒 زمان پیشنهادی مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

یوگا جنبه‌ی جسمانی یک روش معنوی هندی است که در سراسر دنیا مشهور است و شامل وضعیت‌هایی است که علاوه بر تمرینات تنفسی و مراقبه، کشش عضلانی را هم دربر می‌گیرد. اصول یوگا می‌تواند برای ازدواج هم مفید باشد، همان‌طور که تمرین منظم یوگا منجر به داشتن جسمی قوی و سالم می‌شود، تمرین منظم یوگای ارتباط نیز زندگی را مستحکم و دلنشین می‌کند. ما با وارد شدن به دنیای همسرمان، قدرت و انعطاف پذیری را رشد می‌دهیم.از آنجایی که ما گرایش داریم جذب اشخاصی شویم که با ما تفاوت دارند، رابطه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند تا وارد دنیای یکدیگر شده و احساسات، ارزش‌‎ها، رفتارها و سلیقه‌هایی که برای ما ناآشنا است، راحت‌تر بپذیریم.

ارتباط صمیمانه باعث می‌شود خود را به چالش بکشیم. چالش این نیست که از ناراحتی‌هایمان اجتناب کنیم، بلکه این است که با آن بمانیم تا احساسات خود و همسرمان را بهتر درک کنیم. مانند ورزش یوگا، بایدخود را در حالت کشش نگه داریم تا در روبه‌رویی با چالش‌ها و ناراحتی‌ها ماهرتر شویم. اما لازم است خودمان را هم خوب بشناسیم تا بتوانیم از آسیب دوری کنیم. زیاد کشش دادن عضلات می‌تواند آسیب‌زا باشد، اما اگر به سرعت به دنبال راحتی باشیم، هرگز قدرتمند نمی‌شویم. با یافتن این نقطه‌ی تعادل ظریف بیشتر می‌توانیم از یوگا و ازدواجمان بهره ببریم!

 

ازدواج شبیه یوگاست!

در یوگا تمرین منظم به مهارت بیشتری منجر می‌شود و تمرین روزانه‌ی بلندمدت، به ما اجازه می‌دهد که در این هنر به برتری دست یابیم. بنابراین ارتباطات بین زوجین نیز همین طور است، تمرین مستمر به کنترل تفاوت ها با بزرگ منشی و خوش قلبی به تقویت رابطه، کمک می‌کند.

یکی از اهداف تمرین یوگا این است که با تحریک کل ساختار بدن، از نظر جسمانی، سالم شویم. هم‌چنین می‌توانیم نیروی خود را در پیری نیز حفظ کنیم و زندگی طولانی‌تر و پربارتری داشته باشیم. این سودمندی‌ها برای افرادی که یوگای ارتباطی را در تمریناتشان به کار می‌برند به دست خواهد آمد. افرادی که زندگی زناشویی خوبی دارند، کمتر دچار بیماری می‌شوند و بیشتر عمر می‌کنند. این افراد از طریق اندیشه، تعهد و عمل به حالت‌های نشاط آور و ارامش ذهنی هم دست می‌یابند. زوج‌ها با این روش می‌توانند علاوه بر نشاط ظاهری، آرامش درونی عمیق هم به دست آورند.

وقتی تمرین یوگا رشد می‌کند، ما ظرفیتی را در خود پرورش می‌دهیم که بتوانیم سطوح فزاینده ای از ناراحتی را دریک موقعیت دشوارتر تحمل کنیم. این کشش به ما اجازه می‌دهد که هماهنگی‌مان را رشد دهیم. در ازدواج نیز همین گونه است، ما به تدریج به وضعیت‌هایی که در گذشته در آن احساس ناراحتی می‌کردیم، عادت می‌کنیم. این به معنی پذیرش موقعیت غیرقابل‌تحملی مانند بهره کشی یا بی احترامی نیست، بلکه مسئله افزایش سطوح قدرت و انعطاف پذیری ماست. ما از احساس ناراحتی، خشم یا ترس خود آگاه هستیم. وقتی این احساسات را بپذیریم با قلبی باز با همسرمان پیوند می‌زنیم و تعادل در رابطه را تجربه می‌کنیم.

 

دانستنی های قبل از ازدواج(4)

 

عشق در ازدواج!

دو نوع عشق در ازدواج وجود دارد. اولین نوع عشق، احساسی است که عشق رمانتیک هم نامیده می‌شود. عشق رمانتیک احساس عاشق بودن است و نمی‌توان دربرابر آن مقاومت کرد.

عشق رمانتیک، جادویی یا افسانه ای نیست. احساس و هیجانی است که مغز هنگام برخورد با شرایط خاص ایجادمی‌کند. این عشق می‌تواند آگاهانه کنترل شود.

نوع دومی از عشق که از اهمیت زیادی برخوردار است، عشق مراقبتی است زیرا نشان دهنده‌ی تصمیم ما برای اهمیت دادن به همسر است. یعنی کاری را انجام می‌دهیم که همسرمان خوشحال شود. افراد می‌توانند در انواع مختلف ارتباطات، عشق مراقبتی داشته باشند. برای مثال عشق و محبت به فرزندان یا علاقه به حیوانات خانگی از این دست هستند یا زمانی که به سازمان‌های خیریه کمک می‌کنیم، در واقع به مردمی اهمیت می‌دهیم که حتی آنان را نمی‌شناسیم.

البته عشق مراقبتی به تنهایی برای ازدواج کافی نیست. دلیل این است که تنها منعکس کننده‌ی نیات خوب ماست. زمانی که اعمال ناشی از مراقبت و توجه ما، متوجه نیازهای مهم عاطفی و هیجانی همسرمان باشد، موجب برانگیختگی عشق رمانتیک می‌شود. بدون وجود عشق مراقبتی نیز قادر به نگهداری عشق رمانتیک نخواهیم بود. در حالی که عشق مراقبتی بخش لازم برای ازدواج موفق است مهم ترین بخش آن نیست. در نهایت این عشق رمانتیک است که امنیت ازدواج را تضمین می‌کند.

 

منبع: 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می‌دانستم

                                                 ترجمه شمس الدین حسینی و الهام آرام‌نیا انتشارات نسل نواندیش

مرکز مشاوره ی آنلاین دکتر الهام مبلیان

مطالب مرتبط:

دانستنی‌های قبل از ازدواج(3)

دانستنی های قبل از ازدواج(2)

دانستنی های قبل از ازدواج(1)

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج _ بخش اول

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش دوم

موضوعات مهم گفت و گوی پیش از ازدواج – بخش سوم

قبل از ازدواج آشنا شویم!

حقوق و تکالیف مشترک زوجین

ازدواج ها چرا موفق می شوند و چرا شکست می خورند

غنی سازی ارتباطات زوجین Relationship Enhancement

کل کل های زن و شوهری 

با ازدواج چه بر سر عشق می آید؟

سوالات جلسه خواستگاری 

هنر رابطه همسران

تفاوت رابطه دوستی با زناشویی از دیدگاه گلاسر

تفاوت دنیای مطلوب همسران با دنیای واقعی

ازدواج بدون شکست

مطالب دیگری از این گردآورنده: 

رقیبان زندگی مشترک!

چالش‌های زندگی مشترک

از احترام تا انتقاد

اقتصاد در دوران عقد

موضوعات دوران عقد

عقد و کارکردهای آن

نامزدی در قانون

دوران نامزدی و اهمیت آن(1)

تفاهم در زندگی مشترک

روابطی که نباید به ازدواج ختم شود!

تناسب فردی در انتخاب همسر

دلایل درست و نادرست ازدواج

افراد نامناسب برای ازدواج

عشق زنده به گور شده

انتخاب عشقی و تکمیل کار ناتمام کودکی 

قصه عشقتان چیست؟

انواع عشق کدامند؟

چرا عاشق او شدم؟

اشتباهات مخرب در فرآیند آشنایی

 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

گردآورنده: معصومه شریفیان

 

 

 

 

 

 

149

زمینه های مورد علاقه: مشاوره تحصیلی (کنکور انسانی)، مشاوره پیش از ازدواج. خوشحال میشم نظراتتون رو در خصوص مطالب اعلام کنید. :)

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!