جنین در سه ماهه اول دوران بارداری

سه ماهه اول دوران بارداری
14+

 جنین در سه ماهه اول دوران بارداری

سه ماهه اول دوران بارداری

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 7 دقیقه

دوران بارداری 280 روز است که از روز اول آخرین قاعدگی محاسبه می شود. دوران نه ماهگی بارداری به سه قسمت تقسیم می شود: جنین در سه ماهه اول ، سه ماهه دوم ، سه ماهه سوم.  این تقسیم بندی به این خاطر اهمیت دارد که در این سه دوره امکان دارد مادر یا جنین در معرض مخاطرات و بیماری ها قرار بگیرند و مشکلات و توصیه های هر دوره متفاوت است. در این قسمت از مطالب، رشد جنین در سه ماهه اول دوران بارداری را بررسی می کنیم.

جنین در پایان شش هفتگی دوران بارداری :

اندازه جنین در پایان شش هفتگی: وزن جنین کمتر از یک گرم و قد او 4 میلی متر می باشد. در پایان شش هفتگی ، جنین به شکل یک میگو و دارای سر ، تنه و انتهایی شبیه دم می باشد. رشد جنین دراین دوران ، بسیار سریع است.رشد جنین در سه ماهه اول دوران بارداری

مادر: جنین از سومین هفته بارداری وارد مرحله بسیار حساسی می شود زیرا در این دوره تمام اعضای جنین ( کبد ، کلیه ، دستگاه گوراش ، قفسه سینه و ..) در حال تشکیل شدن است. مادر در این دوران باید به صورت جدی از مصرف داروها و الکل ، دخانیات و مواد مضر پرهیز کند. اگر مادر دچار عفونت های ویروسی شود موجب اختلال در رشد جنین می شود.

نکته جالب اینکه قلب جنین در هفته سوم بارداری به اندازه دانه خشخاش است و خود به خود شروع به تپیدن می کند. در پایان شش هفتگی ، جنین دارای خون است که در بدن او جریان دارد.

جنین در پایان 10 هفتگی دوران بارداری :

اندازه جنین در پایان 10 هفتگی : وزن جنین در حدود 3 تا 5 گرم و قد او از سر تا انتهای تنه 25 تا 40 میلی متر می باشد. جنین در این زمان در وسط جفت قرار دارد و اعضای بدن او در حال رشد است. قلب جنین شکل گرفته و ضربان آن در حدود 140 تا 150 بار در دقیقه است. ریه به تدریج رشد می کند.رشد جنین در سه ماهه اول دوران بارداری

عضلات جنین شکل می گیرد . در سه ماهه اول بارداری سر او در این زمان هنوز بزرگ و به طرف قفسه سینه خم شده است. جنین در این زمان با لمس تحریک می شود. پلک های چشم شکل گرفته اند اما به هم چسبیده و بسته هستند. در پایان دومین ماه بارداری دست و پا و انگشتان کوچکی به وجود می آیند.

مادر : در این موقع استفراغ و تهوع که اولین نشانه بارداری است به مادر دست می دهد.در این دوران نیاز مادر به پروتئین و کالری بیشتر می شود.مادر احساس خستگی  و ضعف می کند و ممکن است حالت غش کردن نیز به او دست دهد. تغذیه مادر برای حفظ سلامتی او و جنین بسیار مهم است.

جنین در پایان 14 هفتگی دوران بارداری :

اندازه جنین در پایان 14 هفتگی : وزن جنین در حدود 25 تا 45 گرم و قد او 8 تا 9 سانتیمتر است. تمام اعضای بدن جنین شکل گرفته و در حال رشد و تکامل است. در این زمان جفت ، هورمون ، مواد غذایی و اکسیژن لازم را به جنین می رساند.جنین در هفته چهاردهم

 در پایان سه ماهه اول ناخن های نرمی در انگشتان دست و انگشتان پا شکل می گیرد. در این هنگام تعداد 20 جوانه برای رویش دندان های آینده وجود دارد. موهای سر جنین در سه ماه اول بارداری شروع به ظاهر شدن می کنند . در این ماه تشخیص جنس دختر یا پسر بودن به آسانی ممکن می شود. جنین در این مرحله از رشد خود ، بسیار فعال است و پاهای خود را خم و راست و انگشتان خود را حرکت می دهد.

مادر : در این زمان مادر کمتر دچار تهوع و استفراغ می شود. هورمون های بدن مادر متعادل شده و مادر ارامش بیشتری دارد. سقط جنین در این دوران کمتر اتفاق می افتد.

 

منبع :

کتاب من و کودک من از دکتر جواد فیض ، کتاب حاملگی و فرزند سالم از دکتر منوچهر صیونیت

 

مطالب مرتبط :

دوران بارداری :

لقاح

دوره تخمک بارور

کودکی :

اصول فرزند پروری موفق

سبک های فرزند پروری

اصول درخواست همکاری از کودکان

اصول تربیت فرزند موفق

تنبیه کردن کودکان

کودک و تربیت جنسی

نوجوانی :

نوجوانی و بلوغ

بلوغ زودرس و دیررس

نوجوانی و مسائل جنسی

نوجوانی و تغذیه سالم

خانواده و ارتباط آنها با نوجوان

 

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

وبلاگ دنیای آرامش ( مریم زمانی )

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین خانم دکتر الهام مبلیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

388

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!