نوجوانی و بلوغ قسمت دوم

نوجوانی و بلوغ
16+

نوجوانی و بلوغ

نوجوانی و بلوغ

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 8 دقیقه

در مطالب قبل در مورد خصوصیات و تغییر و تحولات جسمانی نوجوانی و بلوغ نکاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادم. اکنون در این قسمت از مطالب در مورد رشد روحی و روانی دوران نوجوانی و بلوغ نکاتی را در اختیار شما قرار دهم.

خصوصیات روحی و روانی نوجوانی :

دوران نوجوانی دوران پیچیده ای ست و پدر و مادر باید بدانند که این دوران چه خصوصیاتی دارد ، تا بتوانند تنش ها و درگیری ها را در ارتباط با نوجوان خود مدیریت کنند. نوجوانان می خواهند از حالت تابع بودن به استقلال برسند.

برخی از نوجوانان در این دوران از زندگی خود مشکلی با والدین ندارند و این دوران را به خوبی سپری می کنند ، اما برخی دیگر دچار تنش و درگیری با والدین می شوند.

والدین باید بدانند که هر نوجوانی با نوجوان دیگر تفاوت دارد همانطور که از نظر رشد جسمی با هم متفاوت هستند از نظر رشد روانی هم تفاوت هایی وجود دارد.

مسئله مهم دوران نوجوانی به دست آوردن استقلال و شخصیت است.

نوجوان خود را از خانواده مستقل می داند و رابطه او با خانواده دچار آشفتگی می شود. تمایل زیادی دارد که تنها باشد و خود را از والدین دور کند.

این احساس دوری خصوصا نسبت به یکی از والدین که جنس مخالف است ، بیشتر است.

بعضی از نوجوانان مایل نیستند در مجالس با پدر و مادر خود باشند و دوست دارد بیشتر اوقات در کنار همسالان و دوستان خود باشند. حس استقلال نوجوان ممکن است برای والدین سخت باشد.

آنها اغلب شکایت می کنند که : « با آن همه فداکاری که کردیم اکنون نسبت به ما رفتار خشن و غیر عادی دارد.» اما حقیقت این است که والدین می خواهند نوجوان خود را ، مثل دوران کودکی به خود وابسته نگه دارند و از استقلال او می ترسند.

این موضوع باعث کشمکش بین والدین و فرزندان می شود.

البته گاهی اوقات والدین در وابسته کردن نوجوان به خود ، موفق می شوند. این وابستگی غیر عادی است و در روابط زناشویی آینده این نوجوانان مشکل ایجاد می کند.

این والدین برای فرزند خود محدودیت قائل می شوند که برخلاف میل نوجوان است.

 بی اهمیتی های والدین باعث می شود نوجوان در روابط و حقوق خود دچار کمبود هایی شود و با همسالان و افراد جنس مخالف خود، رفاقت و دوستی برقرار کند و به محیط خارج از خانه به شدت علاقه مند شود.

نوجوان در دوران بلوغ بیش از همه عمر به توجه و پذیرش احتیاج دارد.

حق نظر دادن به نوجوان و تصمیم گیری و مشورت کردن با او ، به او شخصیت و استقلال می دهد.

اما استقلال دادن به نوجوان به این معنی نیست که او را در تمام اعمالش آزاد بگذاریم تا به خواسته خود عمل کند. والدین باید همراه و درکنار نوجوان باشند و در تصمیم گیری ها به او کمک کنند.

والدین در برابر نوجوانشان باید جدی و قاطع باشد. اگر والدین درباره معیارها و نظرات و عقاید خود مردد باشند نوجوان را گیج و سردرگم می کنند.

در نتیجه ممکن است در ارتباط والد و فرزندی درگیری و بحث به وجود آید.

در این دوران نوجوان مشتاق ارتباط با جنس مخالف است.

نوجوانی و بلوغ

معاشرات دختر و پسر در این دوران مشکلاتی ایجاد می کند و موجب تحریک جنسی زودرس می شود که اغلب زیان آورند. بی توجهی و ارتباط نادرست والدین با نوجوان ، باعث شکل گیری اینگونه معاشرت ها در او می شود.

یکی دیگر از مسائل دوران بلوغ توجه بیش از حد نوجوان به خودش است. نوجوان نسبت به تغییراتی که در اندام او رخ می دهد حساس و زودرنج می شود.

او زمانی شاد و خوشحال و زمانی دیگر افسرده و ناراحت است و هیجاناتات او ثبات ندارند و به سرعت تغییر می کنند.

نسبت به نگاه دیگران حساس می شود و از حضور در جمع خودداری می کند. اما این حالت ها زود گذر است و از خصوصیات دوران نوجوانی ست.

رسول اکرم (ص) فرموده اند : فرزند در هفت سال اول عمر خود فرمانروا ، در هفت سال دوم بنده و فرمانبر ، در هفت سال سوم وزیر خانواده است.

این سخن به این معنی است که والدین باید با نوجوان خود در امور مختلف مشورت کنند و استقلال و شخصیت به او بدهند و او را مورد توجه قرار دهند.

منبع : کتاب رفتار من با کودک من از دکتر جواد فیض

 

مطالب مرتبط :

والد و فرزند :

نوجوانی و بلوغ قسمت اول

کودک و تربیت جنسی قسمت اول

کودک و تربیت جنسی قسمت دوم

کودک و تربیت جنسی قسمت سوم

سبک های فرزند پروری

مهارت خود آگاهی :

آبی ها

سبزها

طلایی ها

نارنجی ها

مهارت مدیریت احساسات :

ماندگاری هیجانات

اضطراب مفید

به احساستان توجه کنید

 

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس کانال اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، اختلالات و درمان آن در کودکان و نوجوانان ، اصول فرزند پروری ، توانایی سنجش هوش و استعدادیابی کودکان و نوجوانان

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

 

 

 

39

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!