کودکان خلاق

کودکان خلاق
2+

کودکان خلاق 

کودکان خلاق

 

در مطالب قبلی در راببطه با مفهوم خلاقیت و خصوصیات افراد خلاق مطالبی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دادیم. اما سوال مهم در رابطه با خلاقیت کودکان این است که چگونه کودکانی خلاق پرورش دهیم ؟ این مطلب در مورد یکی از روش هایی پرورش خلاقیت در کودکان است که همه والدین و مربیان میتوانند از آن استفاده کنند.

 

  • داستان پردازی خلاق :

خلاقیت

قصه ها و داستان ها ابزار هایی هستند که در پرورش خلاقیت کاربرد زیادی دارند. 

شنیدن قصه ها به تنهایی نمیتواند در افزایش خلاقیت تاثیرگذار باشد. والدین و معلمان ساعت هایی را برای خواندن کتاب های داستان برای کودکان خود اختصاص می دهند. کتاب خواندن برای کودکان بسیار عالی ست و باعث ترویج کتابخوانی در آنها و بهبود مهارت های خواندن و شنیدن میشود ضمن اینکه جنبه آموزشی و درمانی هم دارد.

اما اگر میخواهید کودکان خلاقی پرورش دهید باید زمانی را به ترغیب کودک به داستان پردازی اختصاص دهید.

داستان ها زمانی باعث پرورش خلاقیت میشوند که کودک فعالانه داستان خلق کند و ادامه داستان ها را حدس بزند. با تشویق کودکان به گفتن و نوشتن داستان و حتی کشیدن نقاشی داستان هایشان میتوانید به پرورش این مفهوم در کودک کمک کنید.

برای مثال کودکانی که خواندن و نوشتن می دانند میتواند خاطرات روزانه خود را یادداشت کنند. یا اینکه داستان های نیمه تمام را با روش های مختلف کامل کنند.

برای کودکانی که خواندن و نوشتن نمی دانند میتوانید داستان هایی را برایشان تعریف کنید و از آنها بخواهید ادامه داستان هر طور که دوست دارند برایتان بازگو کنند و یا نقاشی داستان های که در ذهن دارند بکشند و آنها را به ترتیب شماره گذاری کنند.

یک تمرین : 

داستان زیر را کامل کنید و برای آن یک عنوان مناسب انتخاب کنید.

عنوان داستان………………….

روزی روزگاری در یک جنگل بزرگ ، خرگوش کنجکاوی زندگی میکرد. یک روز که در حال دویدن و بازی بود به چشمه ای اسرار آمیز رسید. خرگوش میخواست از چشمه آب بنوشد که ناگهان زنبور از راه رسید و به او گفت : آهای خرگوش اجاره نداری از این چشمه اسرار آمیز آب بنوشی. هرکس از این چشمه آب بنوشد……..

 

منبع :

کتاب 110 تمرین برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان ، از دکتر مصطفی تبریزی و دکتر زهرا ترابی

مریم زمانی کارشناس مشاوره

 

مطالب مرتبط :

خلاقیت در کودکان

افزایش هوش هیجانی

هوش های هشت گانه گاردنر

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

اینستاگرام رادیو باهم

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

25

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!