جنین در سه ماهه سوم دوران بارداری

جنین در سه ماهه سوم بارداری
9+

جنین در سه ماهه سوم بارداری

در خلال سه ماه آخر بارداری ، وزن مادر نباید بیش از حد معمول زیاد شود. اضافه وزن مادر در کل دوران بارداری نباید از 11 کیلوگرم بیشتر شود. در سه ماهه سوم بارداری انقباض های رحم زیادتر می شود. این انقباض ها معمولا بدون درد است و سبب می شود که رحم گشاد شود تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد.

در حدود 10 تا 14 روز قبل از زایمان معمولا سر جنین به داخل لگن تمایل پیدا می کند و این تغییر وضع سبب راحتی مادر می شود زیرا رحم به ریه مادر فشار نخواهد آورد. در این زمان مادر گهگاه درد هایی شبیه درد زایمان ولی نه چندان شدید و طولانی احساس می کند.

جنین در 30 هفتگی دوران بارداری :

جنین در 30 هفتگی

اندازه جنین در 30 هفتگی بارداری : در این زمان وزن جنین 1.3 کیلوگرم و قد او 27 سانتیمتر می باشد. جنین با لگد زدن با مادر خود رابطه برقرار می کند و ورزش می کند ، انگشتش را می مکد و چشمهایش را باز و بسته می کند. در این زمان مغر استخوان جنین شروع به خون سازی می کند و او در مایع آمینوتیک ادرار می کند. 

مادر : جنین در این دوران به مثانه مادر فشار می آورد و موجب تکرر ادرار او ، همچنین موجب اشکال در خواب مادر می گردد. اگر مادر در این زمان به یک طرف بخوابد و یک پای خود را زیر شکم تا کند و پای دیگرش را دراز کند بهتر می تواند بخوابد.

جنین در 34 هفتگی دوران بارداری :

جنین در 34 هفتگی

اندازه جنین در 34 هفتگی بارداری : وزن جنین 2.275 کیلوگرم و قد او 32 سانتیمتر می باشد. سیستم دفاعی جنین در این زمان رشد کرده تا با عفونت ها مبارزه کند.در این زمان تمام اعضای جنین مانند موقع تولد رشد کرده است و از این به بعد جنین باید وزن بگیرد. جنین در این زمان حرکت می کند و حرکت او را می توان از روی شکم دید . اگر در این زمان جنین متولد گردد ، زنده خواهد ماند. سر بعضی از جنین ها در این زمان به طرف پایین چرخش پیدا می کند.

مادر : در این زمان لازم است مادر تحت مراقبت بیشتر پزشک یا ماما قرار بگیرد. فشار خون او اندازه گیری شود و وضع جنین بررسی شود. در این زمان انقباضاتی در رحم مادر ایجاد می شود که در حدود 20 ثانیه طول می کشد و گاهی هم مادر آنها را حس نمی کند.

جنین در 40 هفتگی دوران بارداری :

جنین در سه ماهه سوم دوران بارداری

اندازه جنین در 40 هفتگی بارداری : وزن جنین اگر دختر باشد حدود 3000 گرم و اگر پسر باشد 3.200 گرم و قد او در حدود 48 تا 50 سانتیمتر و دور سر او حدود 35 سانتیمتر می باشد. در این زمان جنین آماده است که زندگی در خارج از رحم را تجربه کندو جفت به تدریج از دیواره رحم جدا گردد. در آخرین هفته ، هورمون کورتیزون از غده فوق کلیوی جنین ترشح می شود که جنین را آماده می سازد که پس از زایمان تنفس کند.

مادر: چون سر جنین معمولا از هفته 36 داخل لگن می شود بنابراین مادر از این زمان می تواند راحت تر تنفس کند و چون وزن شکم زیاد شده مادر سر خود را عقب نگه می دارد و مرکز ثقل بدن تغییر می کند. مادر خواب راحتی ندارد و بهتر است پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهد و استراحت کند.

در خلال دو تا سه هفته آخر دوران بارداری رشد جنین کم و حتی متوقف می شود ، زیرا جفت که خون و مواد غذایی را به جنین می رساند به تدریج سخت و سفت می شود و عروق آن کار آیی خود را از دست می دهند. در این موقع دستگاه های تنفس و کلیه . دستگاه گوارش آماده اند تا به طور مستقل کار خود را آغاز کنند.

 

منبع :

من و کودک من از دکتر جواد فیض ، حاملگی و فرزند سالم از دکتر منوچهر صیونت

مطالب مرتبط :

دوران بارداری :

لقاح

دوره تخمک بارور

جنین در سه ماهه اول دوران بارداری

جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری

کودکی :

سبک های فرزند پروری

اصول فرزند پروری موفق

نحوه برخورد درست با احساسات کودکان

اصول درخواست همکاری از کودکان

تنبیه کردن کودکان درست است ؟

کودک من نافرمانی می کند.

کودک و تربیت جنسی

مسئولیت پذیری در کودکان

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

وبلاگ شخصی مریم زمانی ( دنیای آرامش )

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

182

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!