خورشید پنهان 2

7+

خورشید پنهان 2

در قسمت های قبل “خورشید نهان” به دلایل اعتقادی ضرورت شناخت امام زمان اشاره کردیم.
هم اکنون بعد اجتماعی و سیاسی را مورد بحث قرار میدهیم.
2_بعد اجتماعی:
بشر از روزی که روی زمین قرار گرفت پیوسته در ارزوی یک زندگی اجتماعی.
سعادت بخش بوده و به امید رسیدن چنین روزی قدم برداشته است.
مهدویت یعنی امیدواری به اینده ای روشن.
پیام رهایی بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینکه روزی یک مرد الهی خواهد آمد .
و آنچه مردم بدان امید دارند، یقینا براوردخ خواهد شد.
شخص مسلمان باور قطعی دارد که تنها نظام اجتماعی عادلانه که به تمام خواسته های مشروع بشری پاسخ داده و منصفانه ترین قوانین را برای انسان اماده کرده است.
نظام حکومتی اسلام و قانون الهی است و زیباترین آن در عصر ظهور حضرت تحقق خواهد بافت و این یعنی امید، نشاط و زندگی.
اعتقاد به وجود مقدس امام زمان و امید را در دلها زنده می کند.
هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است نا امید نمی شود.
چون می داند که یک پایان روشن حتمی وجود دارد و سعی می کند که خودش را به آنها برساند و از حرکت باز نمی ایستد و در برابر ناملایمات تن به شکست نمی دهد.
این بزرگترین ره آورد اجتماعی برای بشر در پرتواعتقاد به مهدویت است.
شناخت و اعتقاد به امام مانع از همکاری شخص منتقد، با ستمگران و ظالمان میشود و در برابر حکومتهای فاسد تا حد توان پایداری می کند.
چون او منتظر امام است که هرگز با ظلم و ستم سازش نکرده است.
انسانی که منتظر مصلح است می کوشد تا نه تنها برای جامعه ایمانی، عنصری مفید و موثر و کار آمد باشد؛
بلکه برای اصلاح دیگران هم تلاش می کند.

به این شکل اجتماع به سوی خوبیها می رود.
اجتماع منتظر جامعه ای هدفدار و ارزشی است و این از برکات شناخت عمیق نسبت به امام است.
پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت:
الف – امیدزا بودن :
که اعتقاد به منجی، امیدواری را در دو جهت ذهنی و عینی در انسان تقویت می کند.
امید و ایمان نه تنها مایه تسلی و آرامش خاطر است، بلکه منشاء مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران نیز می باشد.
ب_امنیت آفرینی :
زیرا امنیت جزو نیازهای اساسی انسان محسوب می شود.
آرامش رشد و شکوفایی انسان، بروز استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی در سایه امنیت به دست می آید .
و در سایه حکومت حضرت مهدی است که همه تهدیدهای فردی و اجتماعی تبدیل به امنیت می شود.

٣- بعد سیاسی:
همه مکتبها در تلاشند تا به خواسته ها و علایق پاسخ دهند.
زیرا نیازهایی در وجود انسان هست؛ از جمله: عدالت خواهی، کمال جویی، میل به آسایش و آرامش و امیدها و..
تحقق این خواسته ها نیاز به ساز و کارهایی نظیر تدوین و تنظیم قوانین تشکیل حکومت و نظام مند کردن جامعه دارد.
مکاتب با توجه به دیدگاه انسان شناسانه ی خود و در صدد بر اوردن این نیاز ها هستند .
و هر یک مدل خاصی را در این زمینه ارایه کرده و می کنندتا این نیازها لباس تحقق بپوشانند.
بر اساس این بینش ها حکومت های گوناگون آمده اند، طرح ها و ایده هایی را مطرح کرده اند.
اما پس از چندی مردم شاهد نا کارامدی این اندیشه ها و سر انجام شکست مکتب ها و حکومت های مختلف در صحنه جهانی بوده اند.
تنها برنامه ای که می تواند جوابگوی بشر معاصر باشد، اندیشه ی مهدویت است.
چون مهدویت، در عرصه حکومتی دارای اهداف بلند، متعالی و ارزشی است و می تواند جوابگوی تمام نیازهای بشری باشد.
نظریه مهدویت یک نظریه جهانی است، نه منطقه ای و این اندیشه نوین برای جهان و اداره آن، برنامه و طرح بنیادین و کار ساز دارد.
نظام حکومتی امام مهدی هیچ شباهتی با نظامهای پیش از خود ندارد و بشریت بی تردید به برتری او با توجه به تجربیات گذشته ایمان می آورد.
امام صادق می فرمایند:
«دولت مهدی برپا نمی شود، مگر آنکه همه گروهها به حکومت برسند، تا کسی نگوید اگر ما حکومت می کردیم، رفتاری عادلانه داشتیم
تمام مدعیان حکومت و داعیه داران عدالت در دنیا فرصت حکومت پیدا می کنند.
ولی همچون دیگران به بیراهه می روند.
لذا امام مهدی در امر حکومت هیج یک از نظام های سابق را الگو قرار نخواهد داد .
و با وجود نظام عدالت خواه و عدالت محور الهی از بقیه نظامها به طور کلی بی نیاز خواهد شد.

باید توجه داشت که این حرکت ها و قیام هایی که برای زمینه سازی ظهور در عصر غیبت انجام میگیرد از مصادیق این روایات نیست.
زیرا این خیزشها، نهضت ها و قیامهای رهایی بخش.
در جهت تحقق بخشیدن به آرمان های مهدویت و بستر سازی برای تحقق وعده ی الهی است.

 

منبع تالیف:بنیاد مهدویت و اینده پژوهی اصفهان

 

گرداورنده: مهسان کاظم زاده

 

مطالب مرتبط:

خورشید پنهان

خورشید پنهان 1

 

با ما همراه باشید در:

تلگرام دکتر الهام مبلیان

78

😉 دانشجوی کارشناسی روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!