اختلال یادگیری کودکان

اختلال یادگیری در کودکان
8+

اختلال یادگیری کودکان

اختلال یادگیری در کودکان

 

مورد پژوهی :

سپهر پسری 11 ساله است. او در یک خانواده چهار نفره زندگی می کند و یک خواهر بزرگتر دارد. معلم مدرسه به علت ضعیف بودن درس هایش او را به مشاور ارجاع داده است. معلم در نامه ای مشکلات سپهر را برای مشاور توضیح داده که به شرح زیر است :

سپهر پسری کم رو و خجالتی است. او در درس هایش ضعف دارد و تمایل به یادگیری ندارد و اغلب در کلاس  و هنگام تدریس من بی حوصله است. او در درس های اصلی مثل فارسی و ریاضی مشکل دارد و هنوز نمیتواند از روی متن های ساده به درستی بخواند. در درس ریاضی بسیار ضعیف است و در جمع و تفریق های جزیی و راحت ، اشتباه می کند. او اغلب اوقات در نوشتن تکالیف خود تعلل می کند. به نظر می رسد سپهر از نظر هوش ضعیف است و به همین خاطر از شما می خواهم مشکل او را بررسی کرده و نتیجه را به من اعلام کنید.

تشخیص : مشاور پس از مصاحبه اولیه و بررسی مشکلات یادگیری و ارزیابی هوش سپهر به این نتیجه رسید که او اختلال یادگیری دارد و باید برای درمان اقدام کند.

کودکانی که اختلال یادگیری خاص دارند ، تاخیر یا نقص در توانایی فراگیری مهارت تحصیلی اساسی را تجربه می کنند. مشکل یادگیری این کودکان زمانی آشکار می شود که پیشرفت و مهارت های آنها براساس سن ، آموزش و مقیاس هوش ، پایین تر از سطح عملکرد باشد. روانشناسان برای این اختلال مشخص می کنند که کدام زمینه تحصیلی را شامل می شودو میزان شدت آن چقدر است.

اختلال یادگیری کودکان

کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص همراه با اختلال در ریاضیات ، با تکالیف و مفاهیم ریاضی مشکل دارد. ممکن است او نتواند اصطلاحات ، نمادها ، مفاهیم ریاضی را درک کند.

افراد مبتلا به اختلال یادگیری خاص همراه با اختلال در ریاضیات ، ممکن است محاسبه پریشی داشته باشند. محاسبه پریشی یعنی اینکه کودک در درک عدد ، توانایی یادگیری واقعیت های علم حساب و انجام دادن محاسبات درست مشکل دارد.

ملاک های تشخیص اختلال یادگیری خاص در کودکان :

1. خواندن بی دقت یا آهسته و پرزحمت کلمه 

2. مشکل درک کردن معنی آنچه خوانده شده

3. مشکلاتی در رابطه با هجی کردن ، حروف صدادار و بی صدا را اضافه یا جایگزین کند.

4. مشکلاتی در رابطه با بیان نوشتاری  مثلا خطاهای دستوری دارد یا در نقطه گذاری ها اشتباه می کند. 

5. مشکلات تسلط یافتن بر معنی عدد و محاسبه اعداد.

6. مشکلاتی در رابطه با استدلال ریاضی مثلا در حل مسائل کمی توانایی ندارد.

چهار ملاک تشخیصی ازبین این ملاک ها باید براساس سابقه رشدی و خانوادگی و تحصیلی در موقعیت های مدرسه و ارزیابی روانی – تحصیلی برآورده شوند.

در اختلال یادگیری خاص همراه با اختلال در بیان نوشتاری ، فرد در هجی کردن و استفاده از دستور زبان مشکل دارد یا خطاهای نقطه گذاری دارد و به سختی می تواند پاراگراف ها را تنظیم کند. این چالش ها برای کودکان باعث می شوند که آنها در تعدادی از درس های خود مشکلات جدی داشته باشند.

در اختلال یادگیری خاص همراه با اختلال در خواندن ، که خوانش پریشی نامیده می شود ، کودک هنگام خواندن کلمات را حذف ، تحریف یا جایگزین می کنند. در نتیجه آنها به صورت کند و مکث دار می خوانند.این اختلال باعث می شود کودکان نتوانند در انواع درس ها پیشرفت داشته باشند.

 درمان اختلال یادگیری در کودکان :

درمان اختلال یادگیری

برای یادگیری و آموزش دادن به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باید زمان بیشتری صرف کرد. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری به ساختار بیشتر ، حواس پرتی کمتر و ارائه مطالب تازه که بیشتر حواس آنها را درگیر کند نیاز دارند.

برای درمان اختلال یادگیری می توان از روش های متعددی از جمله روش ادراکی حرکتی ، روش فرایند و تکلیف ، روش حسی حرکتی ،  شناختی – رفتاری ، دارو درمانی و نوروفیدبک استفاده کرد. همچنین می توان از بازی های آموزشی که برای رفع اختلال یادگیری طراحی شده اند جهت بهبود یادگیری این کودکان استفاده کرد.

منبع :

آسیب شناسی روانی از ریچارد پی . هالجین و سوزان کراس ویتبورن ترجمه یحیی سید محمدی جلد 1

 

مطالب مرتبط :

اختلال فوبی اجتماعی 

اختلال فوبی خاص 

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال افسردگی

اختلال لالی انتخابی

اختلال سلوک

اختلال بیش فعالی و نقص توجه

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس کانال اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

156

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!