جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری

حنین در سه ماهه دوم بارداری
5+

جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری

دوران بارداری

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 7 دقیقه

سه ماهه اول دوران بارداری زمانی است که اعضا و اندام های بدن تشکیل می شوند. در سه ماهه دوم ، اعضا و اندام های تشکیل شده به تدریج تکامل می یابند.

در پایان شش ماهگی ، طول قد جنین در حدود 27.5 تا 30 سانتیمتر و وزن آن به حدود 600 تا 720 گرم می رسد. پوست بدن جنین در ماه های پنجم و ششم تقریبا رنگ قرمز دارد و در این زمان است که به تدریج غدد چربی پوست ، چربی ترشح کرده و با سلول های مرده پوست ، ماده سفید رنگی را تشکیل می دهد که پوست جنین را می پوشاند و عمل محافظت پوست را انجام می دهد.

جنین در پایان 18 هفتگی :

دوران بارداری

اندازه جنین در پایان 18 هفتگی : وزن جنین در حدود 150 تا 180 گرم و قد او حدود 12 تا 15 سانتیمتر می باشد. جنس جنین را در این دوره می توان تشخیص داد. جفت در این زمان یک عضو دفاعی برای جنین می باشد و او را از ابتلا به عفونت حفظ می کند ، به غیر از بیماری های ویروسی مانند سرخچه ، ایدز و الکل که جفت نمی تواند از ورود آنها جلوگیری کند.

جنین در این ماه حرکت می کند ، لگد می زند ، به خواب می رود ، بیدار می شود ، بلع انجام می دهد و می تواند ادرار دفع کند. ابروها نمایان بوده و پوست جنین نازک و صورتی رنگ است.

مادر : قلب مادر در این دوران نسبت به قبل از حاملگی دو برابر بیشتر کار می کند تا خون را به اعضای مختلف بدن برساند.

جنین در پایان 22 هفتگی : 

جنین در سه ماهه دوم

اندازه جنین در پایان هفته بیست و دوم : وزن جنین 350 تا 500 گرم و قد او 18 تا 19 سانتیمتر است. جنین به رشد خود ادامه می دهد و سیستم دفاعی او شکل می گیرد. پوست بدن چروک دار و چرب بوده و موهای ظریفی آن را می پوشاند که درجه حرارت بدن را تنظیم می کند. جنین در این زمان از یک طرف به طرف دیگر حرکت می کند. ممکن است سر را به پاشنه های پای خود برساند. حتی ممکن است انگشت پای خود را بمکد.

مادر : دراین دوره تهوع و استفراغ کاملا از بین رفته و به جای آن انرژی و شادی جایگزین شده است.حرکت جنین برای مادر بسیار لذت بخش است و به او احساس آرامش می دهد. چون نوزاد بعد از تولد صدای پدر و مادر را با آهنگی که دارد تشخیص می دهد ، پدر و مادر می توانند در این دوران با جنین صحبت کنند و برای او آواز بخوانند. بازی کردن با جنین یعنی لمس کردن شکم و صحبت کردن با او ممکن است موجب تحریک و لگد زدن او شود.

مادر ممکن است در این دوران دچار یبوست یا عفونت ادراری شود که باید به پزشک مراجعه کند.

جنین در پایان 26 هفتگی :

جنین در سه ماهه دوم

اندازه جنین در 6 ماهگی بارداری : وزن جنین 500 تا 900 گرم و قد او 23 تا 25 سانتیمتر است. جنین شبیه به زمانی می باشد که به طور طبیعی متولد می شود.اگر جنین بعد از 24 هفتگی دوران بارداری متولد شود با استفاده از وسایل و دستگاه ها امکان زنده ماندن او وجود دارد. جنین در این موقع علایمی از آگاه بودن به خود می گیرد و اگر صدای پدر و مادر را بشنود و با آن صدا آشنا شود بعد از تولد هم با این صداها آرام می گیرد.

مادر : موقعی که جنین سکسکه می کند مادر تکان ناگهانی او را حس می کند.وزن مادر ممکن است هر هفته در حدود نیم کیلو گرم اضافه شود. چون جنین در حال رشد است ممکن است به دنده های مادر فشار بیاورد و مادر احساس درد در ناحیه دنده ها کند و دچار درد معده و اختلال گوارش و سوزش پشت جناغ سینه گردد.

 

منبع :

من و کودک من از دکتر جواد فیض ، حاملگی و فرزند سالم از دکتر منوچهر صیونت

مطالب مرتبط :

دوران بارداری :

لقاح

دوره تخمک بارور

سه ماهه اول دوران بارداری

کودکی :

مسئولیت پذیری در کودکان

کودک و تربیت جنسی

تنبیه کردن کودکان

اصول تربیت فرزند موفق

نافرمانی کودکان

 

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس کانال اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

صفحه شخصی مریم زمانی ( وبلاگ دنیای آرامش )

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

176

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!