من چه رنگی هستم ؟

من چه رنگی هستم؟
8+

من چه رنگی هستم ؟

( آموزش شناخت احساسات به کودکان )

احساسات

زمان پیشنهادی برای مطالعه : 8 دقیقه

شناخت احساسات و عواطف جز مهارت های مهمی است که باید به کودکان آموزش دارد. اغلب مشکلات کودکان ،ناشی از عدم شناخت احساس در آنهاست. کودکی که اضطراب جدایی ، اضطراب اجتماعی دارد با شناخت احساس خود بهتر می تواند آن را مدیریت کند. 

کودکی که نمی تواند خشم خود را کنترل کند با شناخت احساسات خود می تواند آن را به درستی ابراز کند. برای درمان کودکی که از چیزهای مختلف می ترسد ( مثل ترس از تاریکی ، ترس از تنهایی ،ترس از دست دادن والدین ، ترس از حیوانات و …) اولین قدم آموزش شناخت احساسات در اوست.

کودکان با شناخت عواطف و احساسات خود می توانند به خودآگاهی برسند و هنگامی که با آن احساسات مواجه شدند از طریق تکنیک های مختلف آن را کنترل خواهند کرد. شناخت احساسات به کودکان باید از طریق بازی و قصه و نمایش انجام گیرد تا برای او لذت بخش و ساده شود و هنگامی که با آن احساسات مواجه می شود بتواند مطالبی که یاد گرفته را تداعی کند.

شناخت احساسات باعث میشود کودک هنگام قرار گرفتن در موقعیت های مختلف با ارزیابی و تفکر ، برخورد مناسبی داشته باشد.

در این مطلب توضیح خواهم داد که چگونه احساسات مختلف را به کودک خود آموزش دهید و در مطالب بعدی تکنیک های مدیریت احساس برای کودکان را ذکر خواهم کرد.

شکلک های احساسات :

شکلک های احساسی

برای آموزش احساسات باید شکلک های احساسات اصلی شامل غم ، شادی ، خشم ، تعجب ، شرم و خجالت ، ترس را با مقوا و کاغذ رنگی به کمک خود کودک درست کنید. نام احساسات را به کودک یاد بدهید و از او بخواهید موقعیت های مختلفی که این احساسات را داشته است تعرف کند و شکلک همان احساس را به شما نشان دهد.

رنگین کمان احساس :

از کودک بخواهید یک رنگین کمان زیبا نقاشی کند. سپس به کمک کودک و به دلخواه برای هر رنگ از رنگین کمان  او یک احساس را نام گذاری کنید. مثلا رنگ آبی یعنی احساس شادی ،رنگ قرمز یعنی احساس خشم و … . سپس از او می خواهیم احساسات مختلف را از طریق نمایش آنها به ما نشان بدهد. مثلا : وقتی عصبانی هستی چه شکلی می شوی؟

کودکان از طریق رنگ های مختلف بهتر می توانند احساسات را درک کنند و آنها را بشناسند.

قصه ی احساسی :

حالا کودک از طریق رنگین کمان احساس برای هر احساس یک رنگ مشخص کرده است. چند جعبه با رنگ های مختلف تهیه کنید و یا به کمک کودک بسازید. رنگ هر احساس را به کودک یادآوری کنید.

کاغذ های کوچکی به تعداد زیاد به کودک بدهید. سپس قصه های مختلفی برای او بخوانید و از او بخواهید هر موقع در قصه احساسی را حدس زد یک کاغذ یا ژتون در جعبه مخصوص همان بیندازد. اگر کودک احساسات موجود در قصه را به درستی حدس زده باشد برنده است.

از طریق این بازی کودک از احساسات خود و دیگران آگاهی پیدا میکند و شناخت احساسات را تمرین می کند.

خاطره بگو :

از کودک بخواهید یک خاطره تعریف کند و احساس خود را  در طول تعرف کردن آن خاطره از طریق صورت خود به شما نشان دهد.

ماشین بازی :

ماشین بازی

تعدادی ماشین با رنگ های مختلف در اختیار کودک قرار دهید. رنگ هر ماشین نشان دهنده یک احساس است. کودک با شما ماشین بازی کند و هنگامی که در حال بازی کردن هستید از او بپرسید وقتی سوار ماشین قرمز هستی چه احساسی داری و چه رفتاری نشان می دهی ؟ حالا سوار ماشین آبی شو و بگو چه احساسی داری و چه رفتاری نشان می دهی؟

از طریق این بازی کودک علاوه بر اینکه احساسات مختلف را شناسایی می کند رفتاری که ناشی از آن احساس هست را هم می شناسد . به خود آگاهی می رسد.

کلاه احساس :

کلاه هایی با رنگ های مختلف تهیه کنید. کلاه هایی مختلف را روی سر کودک بگذارید و از او بخواهید هنگامی که کلاه روی سرش قرار گرفت نام احساس همان کلاه را برای شما بگوید و در مورد یک موقعیتی که آن احساس را تجربه کرده است با شما صحبت کند. از او بخواهید که توضیح دهد هنگامی که این احساس را تجربه کرده چه رفتاری از خود نشان داده است.

ادامه دارد…

منابع :

کتاب ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی از آتنا دروز ترجمه غزال رمضانی 

کتاب 101 تکنیک بازی درمانی از هیدی جراردکادوسون ، چارلز ای شیفر ، ترجمه الهه محمد اسماعیل

 

مطالب مرتبط :

بازی درمانی

رنگارنگ

بازی های فکری برای کودکان

اهمیت بازی کردن با کودکان

فواید بازی با پازل و جورچین

بازی های گروهی مهارت های زندگی

والدین شاد ، کودکان شاد

داستان خرگوش شجاع

بازی آرامش بخش

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

آدرس اینستاگرام مریم زمانی

 

مریم زمانی کارشناس مشاوره

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

 

 

 

190

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!