والدین شاد،کودکان شاد

والدین شاد کودکان شاد
11+

والدین شاد ، کودکان شاد

آموزش شادی به کودکان بر اساس تئوری انتخاب:

بسیاری از ما فکر می کنیم شادمانی چیزی ست که می توانیم آن را به دست آوریم. شادمانی فرایندی ست که از طریق آن نیازهای اساسی روانشناختی خود را به شیوه ای متعادل برآورده می کنیم.

برای اینکه در زندگی احساس شادمانی داشته باشیم باید فکر کنیم و عمل کنیم. معلمان و والدین موفق هنگام مواجهه با کودکان غمگین آنها را تشویق می کنند که کار متفاوتی انجام دهند مثلا به گروه دوستان خود ملحق شوند و با آنها بازی کنند. کمک به کودکان در پیدایش احساس شادی در آنها نقش مهمی دارد.

برای اینکه احساس شادی را درک کنیم باید نیاز های روان شناختی را بشناسیم تا بتوانیم با برآورده کردن آنها برای خود و کودکانمان احساس شادمانی را به وجود آوریم.

 نیازهای روانشناختی عبارتند از :

عشق :

عشق

عشق را می توان با تعلق و دوستی و به فکر دیگران بودن معنا کرد.

به همه افراد مهم در زندگی تان فکر کنید و بگویید با چه کسانی رابطه عمیق محبت آمیز دارید. اکثر ما چند نفر را در این دسته افراد قرار می دهیم اما همه ما نیاز داریم که حداقل با یک نفر احساس صمیمیت خاصی داشته باشیم. این امر در مورد کودکان هم صادق است.

اکثر کودکان مورد محبت وعشق والدین و معلمان خود هستند و اغلب به اولین معلمشان علاقه خاصی پیدا میکنند.

اما اگر کودکان شما مورد محبت و توجه و عشق والدین خود نباشند احساس طرد شدن و بی کفایتی می کننددر نتیجه نمی توانند با همسالان خود نیز ارتباط سالمی برقرار کنند.

این کودکان احساس شادمانی نمی کنند و شادمانی آنها زود گذر است و در جستجوی علاقه از والدین خود هستند.

قدرت :

اغلب اوقات از این کلمه به معنای منفی یعنی اعمال قدرت بر دیگران استفاده می شود.

در حقیقت نیاز به قدرت یعنی داشتن احساس شایستگی و کفایت و حس خوب از انجام دادن درست کارها. یکی از شیوه هایی که می توانیم به نیاز قدرت دست پیدا کنیم خود ارزیابی ست.

هر روز به خود یادآوری کنید که انسان ارزشمندی هستید و مهارت های منحصر به فردی دارید.

از کارهای خوب کودکان خود در روز قدردانی کنید. مثال به کودک خود بگویید که: به او افتخار می کنید…

تلاش او برای شما بسیار خوشحال کننده است … از داشتن او احساس خوشبختی می کنید و ..

کودکان خود را در فعالیت هایی درگیر کنید که باعث خود شناسی و کشف مهارت ها و استعداد هایشان شود و بتوانند با برقراری ارتباط دوستانه با همسالان خود هم دیگران و هم خودشان را بشناسند و بدانند هر کس توانایی های خاص خود را دارد. در پایان روز از کودک خود بخواهید دومورد از کارهایی که در طول روز به خوبی انجام داده است را بیان کند. به کودکان خود بیاموزید  نتیجه هرچه که باشد مهم نیست تلاش آنها ارزشمند است.

تفریح :

کودکان شاد

تفریح شامل خنده ، نشاط و آموختن است. کودکان در تفریح کردن ماهرند و اغلب در روز درحال بازی کردن و لذت بردن هستند. توانایی کودکان در ارضا نیاز به تفریح قبل از رفتن به مدرسه بیشتر است. اما بزرگسالان در تفریح مهارت کمتری دارند و گاهی دیدگاهی منفی نسبت به تفریح کردن دارند.

کودکان هنگام بازی در حال کشف کردن و یادگرفتن هستند. تفریح و یادگیری متقابلا به یکدیگر کمک می کنند.

یکی از اشتباهاتی که اغلب معلمان درگیر آن هستند این است که می گویند : ما اینجا نیامده ایم که تفریح کنیم آمده ایم یاد بگیریم. آنچه که باید بدانید این است که اگر یادگیری همراه با تفریح باشد تاثیر به سزایی در کودکان دارد و یادگیری آنها را چند برابر افزایش می دهد.

برای ارضای نیاز به تفریح خود و کودکانتان در روز زمانی را به بازی کردن با آنها اختصاص دهید مطمن باشید علاوه بر کودکتان خودتان هم نیاز به تفریح و لذت بردن دارید و با این کار احساس شادمانی پیدا خواهید کرد.

والدین در درجه اول باید این نیاز را در خود ارضا کنند و با انجام ورزش و فعالیت های مفرح احساس شادی را در خود به وجود بیاورند تا بتوانند کودکانی شاد تربیت کنند و به تفریح آنها اهمیت بدهند.

آزادی :

انتخاب

آزادی یعنی توانایی انتخاب کردن. به کودکان خود حق انتخاب بدهید تا بفهمند در طول روز انتخاب های زیادی می کنند. برای مثال انتخاب اینکه چه لباسی بپوشند.

در بعضی  مراکز آموزشی کودکان ساعت آزاد دارند و  هر فعالیتی که علاقه مند باشند را انجام می دهند.

اگر کودک بفهمد نیاز او به آزادی و انتخاب برآورده می شود شادمان تر خواهد بود و در زمان هایی که از کودک خود می خواهید ساکت باشد ، اتاق را تمییز کند و یا به شما کمک کند به راحتی می پذیرد. آزادی و دادن حق انتخاب به کودکان باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در آنها می شود.

برای اینکه حقیقتا شاد باشیم و کودکان شادی تربیت کنیم باید هر چهار نیاز اساسی را به طور متعادل در خود و فرزندانمان برآورده کنیم. شادی در رشد و پرورش دیگر جنبه های زندگی کودکان بسیار تاثیر گذار است پس قبل از آموزش انواع مهارت ها به کودکان خود، آنها را شاد تربیت کنید.

 

منبع :

کتاب پرورش کودکان شاد از باب سولو ترجمه شیوا جمشیدی

مطالب مرتبط :

کودکان موفق و با اعتماد به نفس

کودک با اعتماد به نفس من

مهارت نه گفتن در کودکان

اهمیت بازی کردن با کودکان

مسئولیت پذیری در کودکان

راه های افزایش هورمون شادی

آرامش و شادی در زندگی

شادی و راه های رسیدن به آن

ماندگاری هیجانات

آموزش مهارت های زندگی

با ما همراه باشید :

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام رادیو باهم

آدرس اینستاگرام مریم زمانی

مریم زمانی کارشناس مشاوره 

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

 

121

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ، بازی درمانگر

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!