زمان پیشنهادی مطالعه مقاله ؟ 5 دقیقه

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

افسردگی، احساس غمگینی، ناکامی و ناامیدی درباره زندگی همراه با ازدست دادن علاقه به اغلب فعالیت ها و اختلالات درخواب، اشتها شایع ترین مشکل روان شناختی نوجوانی است.

دربین نوجوانان ایالات متحده 20 تا 50 درصد احساس خفیف تا متوسط افسردگی را تجربه می کنند که بعد از مدت کوتاهی بازگشت می کند.

آنچه بیشتر مایه نگرانی است، 15 تا 20 درصدی هستند که یک یا تعداد بیشتری دوره های افسردگی اساسی داشته اند.

میزانی که با میزان بزرگسالان برابراست، بین  2 تا  8 درصد به صورت مزمن افسرده اند، به مدت چند ماه یا چند سال محزون هستند و از خود انتقاد می کنند.

افسردگی جدی فقط 1 تا 2 درصد کودکان را مبتلا می کندکه خیلی از آنها به ویژه دخترها تا نوجوانی افسرده می مانند.

ترکیب دقیق عوامل زیستی و محیطی که به افسردگی منجر می شود از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد و طبق تحقیقات، وراثت نقش مهمی دارد.

ژن ها می توانند با تاثیر گذاشتن بر توازن انتقال دهنده های عصبی در مغز رشد مناطق مغزی که در مهارکردن هیجان منفی درگیر هستند.

پاسخ هورمونی بدن به استرس که موجب افسردگی میشود، امکان دارد عامل خطر ژنتیکی از والد به فرزند منتقل شده باشد.

والدینی که افسرده هستند باعث استرس هستند و اغلب به فرزند پروری ناسازگارانه می پردازند.

چرا دخترها بیشتر از پسرها مستعد افسردگی هستند؟ در کشورهای در حال توسعه میزان افسردگی مردها و زن ها برابر و گاهی در مردان بالاتر است.

حتی در کشورهایی که افسردگی در زنان بیشتر از مردان است، اندازه این تفاوت فرق می کند.

دخترهایی که زود بالغ میشوند، خیلی مستعد افسردگی هستند .

تشدید جنسیت نوجوان ممکن است نافعالی، وابستگی و گرایش به نشخوار درباره اضطراب ها و مشکلات دخترها را نیرومند کند.

نوجوانانی که قویا باصفات زنانه همانندسازی  می کنند، صرف نظر از جنسیتشان بیشتر نشخوار می کنند و افسرده ترند .

داشتن دوستان مبتلا به نشانه های افسردگی با افزایش نشانه های افسردگی در نوجوانان ارتباط دارد.

به این علت که نشخوار مشترک در اینگونه روابط زیاد است، دخترهایی  که بارها احساس می کنند آشفته و ناایمن هستند.

پاسخ استرس فیزیولوژیکی بیش از حد واکنشی را پرورش می دهند و به صورت نامناسب تری از عهده چالش های آینده بر می آیند.

چکیده:

این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی که برای مقایسه اثربخشی 3 روش درمان دارویی شناختی و رفتاری درکاهش افسردگی نوجوانان انجام شده است.

جامعه پژوهش تحقیق نوجوانان 13 تا 24 ساله افسرده بودند که به دو مرکز مشاوره مراجعه کردند.

گروه دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی

ssris

فلوکستین

فلووکسامین

سرترالین یا ترکیب های دارویی مانند افزایش لیتیم با دوز موثر دریافت کردند.

دو گروه شناخت درمانی و رفتار درمانی در 7 جلسه  ساختار یافته 1.5 ساعت در هر هفته شرکت کردند ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند.

برای تحلیل توصیفی داده ها از :
رتبه های درصدی میانگین انحراف معیار و جدول های توزیع فراوانی
در سطح آماراستنباطی از تحلیل واریانس و آزمون Lsd برای مقایسه های زوجی گروه ها استفاده گردید.

نتایج نشان داد که بین میانگین نفرات پس از آزمون افسردگی 4 گروه دارو درمانی، شناخت درمانی، رفتاردرمانی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد.

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی مانند هرحالت روانشناختی دیگر در مراحل مختلف زندگی دیده میشود و نشانه های مرضی درگروه های مختلف  سنی متفاوت است.

در نوجوانان علائم برجسته افسردگی ممکن است به صورت :

ترشرویی، منفی گرایی، شکایت از درک نشدن و احتمالا رفتارهای ضداجتماعی و سو مصرف داروها مشخص شود.

عملکرد تحصیلی ضعیف

مصرف موادمخدر

رفتارهای ضد اجتماعی

بی مبالاتی جنسی

مدرسه گریزی

فرارازخانه

خودکشی

ممکن است از علائم افسردگی درنوجوانان باشد.

روان درمانی های موثردرکاهش افسردگی: شناخت درمانی، رفتاردرمانی، روان درمانی بین فردی و روان درمانی تحلیلی است .

شناخت درمانی بر دگرگونی های شناختی که  فرض میشود در اختلال افسردگی وجوددارد، متمرکز است.

رفتاردرمانی بر الگوهای رفتارغیر انطباقی که موجب میشود شخص ازجامعه پسخوراند مثبت اندکی دریافت کند، متمرکز است.

طبق تحقیقات میزان افسردگی کودکان ونوجوانان درجامعه حدوده ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

اگر والدین این موقعیت را با عشق و همدلی هدایت کنند، نوجوان این احساس که چه رفتاری مجاز است و چه رفتاری مجاز نیست را پرورش خواهند داد.

از آن پس ابتکار نوجوان می تواند به سوی هدف های واقع بینانه هدایت شود تا آمادگی لازم را برای رشد احساس مسئولیت  کسب کند.

لینکهای مرتبط :

اختلال افسردگی فصلی چیست؟

اختلال افسردگی کودکان

نوجوانی و تغذیه سالم

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

مورد پژوهی اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال اضطراب بیماری

همراه ما باشید…

کانال تلگرام خانم دکتر الهام مبلیان
آدرس اینستاگرام خانم دکتر الهام مبلیان
رادیو باهم
زندگی رویایی وبلاگ شخصی حوری دیانی
گردآورنده : حوری دیانی

👁 18

• نوشین آقاخانی
    1398-08-19

بسیار عالی و مفید بود. خدا قوت

• Admin bar avatar
    مهناز مرادیان نژاد
    1398-08-19

دوران نوجوانی بحران زیاد داره. خانواده ها با مطالعه و کمک از مشاور میتوانند به نوجوان کمک کنن این دوران را به سلامت سپری کنه.
    ممنون از مقاله خوبتون.
    موفق باشید

• Admin bar avatar
    صبا فدایی
    1398-08-20

به موضوع مهمی پرداختین ممنون از مطلب مفیدتون.