تسلی بخشی های فلسفه-قسمت آخر

1+

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت آخر
تسلی بخشی در مواجهه با ناکامی
مدت زمان مطالعه: ده دقیقه

اگر ما همه ی ناکامی را می پذیرفتیم، دستاوردهای بزرگ انسانی بسیار معدود می بود.
نیروی محرکه ی ابتکار ما این سوال است:
آیا باید این طور باشد؟
همین سوال، اصلاحات سیاسی، پیشرفت های علمی، بهبود روابط و کتاب های بهتر را به وجود آورده است‌.
مثلا رومی ها در نپذیرفتن ناکامی مهارت داشتند.
آنها از سرمای زمستان نفرت داشتند و نوعی وسیله ی گرم کننده زیرکار را اختراع کردند.
دوست نداشتند روی جاده های گلی راه بروند پس آنهارا سنگفرش کردند.

متاسفانه حبس قوای فکری ای که سرسختانه به دنبال بدیل ها می گردند دشوار است.
این قوا به ترسیم سناریوهای تغییر و پیشرفت ادامه می دهند، حتی وقتی هیچ امیدی به واقعیت وجود ندارد.
به منظور ایجاد انرژی لازم برای ترغیب ما به عمل، شوک ها و تکان های حاصل از ناراحتی ها، اضطراب، درد، خشم، حمله، به ما یادآوری میکنند که واقعیت همانی نیست که می خواستیم.
با این حال، این تکان ها در خدمت هیچ هدفی نبودند اگر نمی توانستیم پس از آنها وضع را بهبود ببخشیم.
اگر آرامش فکری خود را از دست می دادیم ولی نمی توانستیم مسیر رودها را تغییر دهیم.
به همین دلیل است که، به نظر سنکا، حکمت یعنی تشخیص صحیح این که کجا آزادیم تا واقعیت را مطابق خواسته های خود شکل دهیم.
و کجا باید امر تغییر ناپذیر را با آرامش بپذیریم.
رواقیون تصویر دیگری داشتند که مطابق آن ما موجوداتی هستیم که گاهی قادر به تغییر اموریم.
ولی با وجود این همواره مقهور ضرورت های بیرونی هستیم.
ما شبیه سگ هایی هستیم که به گاری پیش بینی ناپذیری بسته شده ایم.

قلاده ی ما آن قدر بلند هست که به ما درجه ای از آزادی عمل بدهد.
ولی آنقدر بلند نیست که به ما اجازه دهد هرکجا خواستیم برویم.
برای کاهش خشونت طغیان ما علیه رویدادهایی که صد و هشتاد درجه با نیت های ما فاصله دارند، باید فکر کنیم که ماهم همواره قلاده ای دور گردن خود داریم.
پذیرفتن چیزی غیر ضروری به عنوان امری ضروری، همان اندازه غیر عاقلانه است که طغیان علیه چیزی ضروری.
با پذیرش امر غیر ضروری و انکار امر ممکن، همان اندازه میتوان به سادگی گمراه شد که با انکار انر ضوری و طلب امر غیر ممکن‌.
این بر عهده ی عقل است که میان این امور تمایز گذارد‌.
شباهت های ما و سگ قلاده دار هر چه باشد، ما مزیتی حیاطی داریم: ما بر خلاف سگ عقل داریم.
بنابراین، سگ در نگاه اول حتی نمی فهمد که به قلاده بسته شده و ارتباط میان تغییر جهت های گاری و درد گردنش را درک نمیکند.
تغییر مسیرها او را گیج خواهد کرد.
بنابراین از شوک ها و تکان های مداوم رنج خواهد برد.
ولی عقل ما را قادر میسازد تا به درستی درباره ی مسیر گاری خود نظریه پردازی کنیم.
عقل به ما اجازه میدهد که دریابیم چه زمانی خواسته های ما تضادی تغییرناپذیر با واقعیت دارند.
سپس به ما امر میکند با میل و رغبت، نه با ناراحتی و تلخی، خود را تسلیم ضرورت ها کنیم.
ممکن است ما فاقد توان لازم برای تغییر رویدادهای معینی باشیم، ولی آزادیم تا رویکرد خود را به این این رویداد ها انتخاب کنیم.
در همین پذیرش خودجوش ضرورت از جانب ماست که آزادی متمایز خود را می یابیم.
طی سال هایی که احتمالا برای سنکا بسیار اضطراب آور بود، او به فلسفه روی آورد.
سنکا خود را وقف مطالعه ی طبیعت کرد.
به نگارش کتابی درباره ی زمین و سیارات پرداخت.
به آسمان فراخ و صور فلکی می نگریست و دریای پهناور و کوه های مرتفع را مطالعه میکرد و راجع به پدیده ها نظریه میساخت.
او به زمین لرزه ها توجه کرد و به این نتیجه رسید که آن ها نتیجه ی هوایی هستند که داخل زمین محبوس شده و به دنبال راه خروج است.
اشتباه بودن علم سنکا چندان اهمیت نداشت.
این امر مهمتر بود که مردی که هر لحظه امکان داشت زندگی اش با هوا و هوس امپراتوری آدمکش به پایان برسد از تماشای طبیعت آرامش زیادی پیدا میکرد.
شاید به این دلیل که پدیده های قدرتمند طبیعی، همه ی چیزهایی را به ما یادآوری میکنند که قادر به تغییر آن ها نیستیم، همه ی چیزهایی که باید بپذیریم.
سنکا از همان هنگامی که اولین بار استعفایش را به نرون تقدیم کرد، دست به کار نوشتن کتابش درباره ی طبیعت شد.
او سه سال وقت داشت.
سنکا آماده بود.
پائولینا و کنیز هایش غرق در اشک شدند.
ولی سنکا یاد گرفته بود مطیعانه به دنبال گاری برود.
پس رگ هایش را بدون اعتراض قطع کرد‌.
همانطور که درباره ی فقدان گفته بود:
چه لزومی دارد برای اجزای زندگی گریه کنیم؟
کل زندگی گریه دار است.
پایان…

منبع:

تسلی بخشی های فلسفه

آلن دوباتن

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت آخر
تسلی بخشی های فلسفه-قسمت آخر

مطالب مرتبط:

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت اول

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت دوم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت سوم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت چهارم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت پنجم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت ششم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت هفتم

تسلی بخشی های فلسفه-قسمت هشتم

معرفی کتاب وقتی نیچه گریست

به سردرگمی خود خاتمه دهید

همراه ما باشید:

آدرس صفحه ی اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو باهم

آدرس صفحه ی اینستاگرام نسترن صالحی

گردآورنده: نسترن صالحی

10

نظرات

  • Admin bar avatar
    مهناز مرادیان نژاد
    ۱۳۹۹-۰۴-۰۴

    جالب بود
    ممنون ازشما

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!