تحلیل روانشناختی انیمیشن Coco : کوکو

تحلیل روانشناختی انیمیشن Coco
8+

تحلیل روانشناختی انیمیشن Coco : کوکو

زمان پیشنهادی برای مطالعه: 20 دقیقه

درباره انیمیشن کوکو:

تحلیل انیمیشن کوکو

کارگردان: لی آنکریچ

کشور: مکزیک/ فرانسه/ ترکیه

زبان: انگلیسی

زمان: 150 دقیقه

خلاصه داستان:

کوکو فرزند یک خانواده موزیسین است که پدرش را به خاطر افراطی گری در موسیقی و سخت گیری خانواده برای موسیقی از دست داده است… موسیقی برای آنان نفرین شده است.

خانواده از آن روز به شغل کفاشی روی آورده اند و این شغل نسل به نسل به آنان رسیده است.

حال نتیجه این زن دور از چشم خانواده به موسیقی روی آورده و…

تحلیل شخصی:

-در ابتدای فیلم تصاویر سیاه و سفید میشوند که تصاویر سیاه نشانگر روزهای سخت و تصاویر سفید نشانه امید و خوشی است.

-در این انیمیشن با مسئله ی بارز “مرگ” در ابتدا روبرو هستیم؛

مسئله ای که کودکان در دوره ای از کودکی با آن سرو کله زده و ممکن است اضطراب از دست دادن عزیزانشان و حتی مرگ خودشان را نیز داشته باشند.

-شاید بتوان تحلیل این انیمیشن را، بیشتر در قالب خانواده، روابط و تاثیرات خانوادگی دانست.‌

میگل، نقش اول این انیمیشن، با وجود اینکه کم سن و سال ترین شخصیت داستان است بار مفهومی زیادی را با خود پیش میبرد.

تحلیل روانشناختی COCO

او پسر بچه ای جسور، پر تلاش، امیدوار، هدفمند، خوش قلب و با پشتکار فراوان است.

میگل در خانواده ای بزرگ می‌شود که از ابتدای زندگی احساسات او نسبت به موسیقی سرکوب می‌شود؛

ولی میگل پنهانی به سمت موسیقی می رود.

او نیازش را نسبت به موسیقی پنهانی رفع می‌کند و حالا که بزرگ تر شده نیاز به دیده شدن و حمایت دارد.

-در تحلیل ویژگی های خانواده میگل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تحلیل انیمیشن

این خانواده جزء خانواده های گسترده میباشد که به جز اعضای خانواده ی اصلی، مثل پدر و مادر، افراد دیگر خانواده مثل عمو ها و عمه ها و ..، با یکدیگر، زندگی می کنند.

این خانواده، برخلاف تمام افرادی که در این جامعه زندگی می کنند، گارد شدیدی نسبت به موسیقی و ساز زدن دارند و آن را نفرین شده می دانند. نفرتی که چند دهه، نسل به نسل، ادامه یافته و جزئی از باور و فرهنگ این خانواده شده است که موسیقی، برابر با نابودیست.

طبق چند دیدگاه متفاوت می توان دلیل این نفرت خانوادگی نسبت به موسیقی را بررسی کرد :
الف) ناهشیار جمعی یونگ :

به عقیده ی یونگ، برخی از رفتار ها، از نسل های قبل، به ما به ارث رسیده و ما، بدون این که در مورد آن تحقیقی کنیم و حتی گاهی بدون این که دلیل این رفتار ها را بدانیم، انجامشان می دهیم.

در این انیمیشن، به دلیل این که در نسل های قبل، ایملدا، فکر می کرد که شوهرش، او و دخترش کوکو را به دلیل مشهور شدن در موسیقی و نوازندگی، ترک کرده است، نسبت به هر موسیقی و موسیقی دانی متنفر می شود.

این تنفر، نسل به نسل، در خانواده ی ریورا جریان پیدا می کند و به نسل های بعد هم به اشتباه به ارث می رسد.

ب) دیدگاه یادگیری ( شرطی سازی کلاسیک و یادگیری مشاهده ای) :

بر اساس این دیگاه هرگاه یک محرک خنثی و یک محرک طبیعی به صورت همزمان و مکرر، با هم همراه شوند، بعد از یکبار یا چند بار همراهی این دو، محرک خنثی، به تنهایی باعث بروز پاسخی در اورگانیزم میشود که همان محرک طبیعی، این پاسخ را در اورگانیزم، ایجاد می کرد.

در این انیمیشن نیز می توان چنین دیدگاهی را لحاظ کرد. به این گونه که :

برای زوج عاشقی مثل ایملدا و هکتور، هیج چیز بدتر و دردناک تر دوری و جدایی نیست .

پس، جدایی و دوری دو فرد عاشق ( محرک طبیعی ) به صورت طبیعی، خشم طرفین را به دنبال دارد. (پاسخ غیرشرطی)

حال این که دلیل جدایی ایملدا و هکتور موسیقی و نوازندگی است.

یعنی موسیقی و نوازندگی، همایند با جدایی شده و این دو، به همراه هم اتفاق افتاده اند و باعث خشم و ناراحتی ایملدا شده است.

تحلیل انیمیشن Coco

به همین دلیل، از آن پس، موسیقی و نوازندگی برای ایملدا، تداعی کننده ی جدایی و طرد شدن از طرف همسرش بوده و خشم او را به دنبال دارد.

طبق دیدگاه یادگیری مشاهده ای، افراد، با مشاهده ی رفتار دیگران، یاد می گیرند که رفتار آن ها را تقلید کند و انجام دهد.

در این انیمیشن، سایر اعضای خانواده ی ریورا، خشم خانواده ی خود نسبت به موسیقی را مشاهده نموده و یاد گرفته اند که باید نسبت به موسیقی، خشمگین و متنفر باشند.

ج) مکانیسم های دفاعی فروید :

استفاده از مکانیسم های دفاعی، در سراسر این انیمیشن، به خوبی قابل مشاهده است که عبارت اند از :

الف) جابجایی : در سکانسی که میگل، به میدان ماریاچی ها رفته بود و مادر بزرگش النا، او را دید، از دست او خشمگین شد ولی خشمش را بر سر میگل خالی نکرد؛

بلکه، سگی که دوست میگل بود را با دمپایی، کتک زد و خشمش را بر سر او خالی کرد.

ب) سرکوب : ایملدا، که خود مجذوب و عاشق خوانندگی بود، با به دنیا آمدن دخترش و همچنین، بعد از این که هکتور او را ترک کرد، میل خود به موسیقی را در خود سرکوب کرد و آن را فراموش کرد.

ج) واکنش وارونه : در این انیمیشن، ایملدا که عاشق موسیقی و خوانندگی است، بعد از جدایی از هکتور، میلش به موسیقی برایش اضطراب آور است؛ پس آن میل را بصورت عکس میل قبل، ارضا می کند و شروع به کفش دوزی که شغلی سرد و روتین است می کند.

 

-در این انیمیشن توصیه میکند که اگر فرزند خانواده به کاری مشغول شود که خانواده با آن مخالف هستند، خانواده نباید این میل را سرکوب کند؛

بلکه باید اهمیت و جایگاه خانواده را برای فرد حفظ کرده و اولویت بعدی را به شغل اختصاص دهند.

زیرا خانواده جایگاه مهمی در هدایت و پیشرفت فرزندان داشته و با نادیده گرفتن علایق کودک ممکن است زمینه ساز عقده ها و ترس هایی در کودک شود.

حتی ممکن است کودک در‌ آینده سرخورده و به شدت آسیب پذیر شود و تمام علتش را گذشته ی خود و پدر مادرش بداند.

-همچنین میتوان به سبک تربیتی در این خانواده اشاره کرد که بصورت مستبدانه با میگل برخورد کرده وسعی داشتند او را از انجام کارش منصرف کنند.

تحلیل انیمیشن

-در تحلیل شخصیت  دلاکوروز میتوان به فردی فردی بی احساس، فریب کار، طالب عیش و نوش، فاقد هر گونه احساس همدلی و همدردی اشاره کرد.

او در راه رسیدن به اهداف خود، عزیزترین کسانش را فدا کرده و برای ارزشهای انسانی ارزشی قائل نیست.

-هکتور نیز فردی است که که علی رغم ظاهر شاد و شوخ طبعی اش، از درون، بسیار ناراحت و دارای احساس گناه است‌.
فردی که تمام امیدش، دیدن دخترش می باشد.
او فردی است که به میگل در خود شناسی و شکوفایی استعدادش، بسیار کمک کرده و به او انگیزه می دهد.

-در آخر این انیمیشن انیمیشن موضوعات اخلاقی بسیاری را به کودکان و حتی بزرگترها می آموزد

اینکه در درجه اول احترام به خانواده را در اولویت قرار دهیم و خواسته های خود را با احترام به عقاید خانواده پیش ببریم و هیچگاه عقاید شخصی خود را به دیگران تحمیل نکنیم.

از صحبت کردن و گفتگوی منطقی نپرهیزیم و این را نیز بدانیم که برای موفقیت باید گام های بزرگی برداشت و با ترسهای درونی و بیرونی مواجه شد.

همانطور که به عقیده آدلر غلبه بر عقده حقارت، نقطه شروع مسیر برتری است.

سخن آخر: افراد موفق کسانی هستند که امید خود را زنده کرده و با قدرت به ترس هایشان حمله می کنند.

 افراد ناموفق نیز از ترس هایشان کلافه میشوند و شکست را میپذیرند.

 اگر می ترسید؛ انتخاب با شماست….

 یا کلافه و ناامید سایر روز های عمر را از دست میدهید یا ترس های تان را پشت سر گذاشته و به سمت اهداف حرکت میکنید.

شما کدامیک را انتخاب میکنید؟؟؟

پایان

*با تشکر از تیم قوی تحلیل فیلم مرکز مشاوره آنلاین دکتر مبلیان*

تحلیلگران: آقای فرزین فقیه و خانم ها مریم امینی تهرانی، حورا دهدشتی زاده، صبا فدایی، فاطمه مجیری، نوشین آقاخانی

*تحلیل فیلم های دیگر از این تحلیلگران:

فیلمهای خارجی:

فیلم psycho

فیلم رستگاری در شاوشنگ

فیلم Leon

فیلم جوکر

فیلم گنجشک سرخ

فیلم داستان ازدواج

فیلم جزیره شاتر

فیلم قوی سیاه

فیلم هفت

فیلم کتاب سبز

فیلم دختر گمشده

فیلم بچه های کوچک

فیلم به من خوش آمدی

فیلم او

فیلم زندانی ها

فیلم شکاف

فیلم ذهن زیبا

فیلم قصر شیشه ای

فیلمهای ایرانی:

فیلم زندگی خصوصی

فیلم برادرم خسرو

فیلم اسرافیل

فیلم کفشهایم کو

فیلم لاک قرمز

فیلم زیر سقف دودی

فیلم آینه های روبرو

فیلم متری شیش و نیم

فیلم خشم و هیاهو

فیلم آذر

فیلم لواسان

فیلم هلن

فیلم مردن به وقت شهریور

با ما همراه باشید

مرکز مشاوره آنلاین دکتر الهام مبلیان

آدرس کانال تلگرام دکتر الهام مبلیان

آدرس اینستاگرام دکتر الهام مبلیان

رادیو با هم

 

 

 

 

 

 

مریم امینی تهرانی کارشناس روانشناسی . فعالیت در زمینه : 1-تحلیل فیلم های داخلی و خارجی با مضمون روانشناختی 2-تحلیل کتاب در زمینه روانشناسی و مسائل کودک و نوجوان 3-معرفی و ارزیابی اصول فرزند پروری و اختلالات کودک و نوجوان جهت کمک به مادران برای تربیت فرزندانی سالم و شاد

دیدگاهتان را بنویسید

error: هشدار: محتوا محافظت می شود !!